Overlijden zonder Vestdijk te lezen en de hand als intiem lichaamsdeel (en nog van alles)

Foto: Wikipedia

Griet Op de Beeck is misschien misbruikt door haar vader. Er is een overdaad aan secundair bewijs, vertelde ze bij De Wereld Draait Door. Het gaat me niet om haar nieuwe ‘thema’ en ik wil ook niet meezingen in het koor van Op de Beeck-haters, integendeel, ik vind haar, hoe zeg je zoiets? – ik vind haar sympathiek. Wat me tijdens DWDD wel opviel: iemand die een boek geschreven heeft over incest, een roman, komt op televisie bijna een half uur vertellen over gebeurtenissen die in haar echte leven misschien hebben plaatsgevonden. De vraag of het een en ander iets met literatuur te maken heeft, wordt niet eens meer gesteld. Echt gebeurd is wel degelijk een excuus. Ik ben waarschijnlijk naïef als ik me daarover nog verbaas.

Een ander opvallend iets. Op de Beeck noemde de hand ‘niet het meest intieme lichaamsdeel van de mens’, toen ze vertelde dat haar vader, de man die haar misschien heeft misbruikt, op zijn sterfbed haar hand wilde vasthouden. Ik hoorde daar van op. Iemands hand vasthouden is wel degelijk intiem, heel intiem, über-intiem. Op de Beecks afkeer van het vasthouden van die hand duidt al op het tegendeel. Mensen die de hand van iemand anders kunnen vasthouden zonder liefde te voelen, of zonder een gevoel te hebben tout court, zijn van binnen dood; maar dat is een ander verhaal, over andere onderwerpen.

In een interview met Trouw, van zaterdag 23 september jongstleden zegt Kees van Kooten, na een nogal tevreden terugblik op zijn leven en werk: ‘Maar ik heb nog nooit Vestdijk gelezen. Ik kan toch niet overlijden zonder Vestdijk gelezen te hebben?’ Dit is een kokette én een wanhopige opmerking. Koket omdat Van Kooten laat merken dat hij zich niks aan heeft getrokken van wat je in zijn jonge jaren diende te lezen. Wanhopig omdat Van Kooten zijn einde voelt naderen, hij heeft een hartkwaal die hem niet al te lang meer op de pof wil laten kopen. Van Kooten probeert de dood als het ware te paaien met een lijst van te lezen boeken – en met Vestdijk ben je wel even bezig. Jaren. Extra jaren.

Op 31 juli 2006 zette Jan Alema zijn naam in De verering van Quirina T. Het boek is nu in mijn bezit. Ik weet niet of Jan Alema het boek heeft verkocht en door is gaan met leven, of dat het boek na zijn sterven in diaspora is geraakte en uiteindelijk bij mij terechtkwam. Eén opmerking voegde Jan Alema (te zien aan het handschrift was hij het zelf) toe aan de roman van L.H. Wiener. Als de schrijver op pagina 287 een passage laat plaatsvinden op 27 april 1974, ‘Het was een doordeweekse dag en waren nog niet veel mensen’, merkt Alema op: ‘Klopt niet. 27-4-1974 was een zaterdag’. Dat klopt wél. Ik heb het opgezocht. Ik heb ook opgezocht wat 31 juli 2006 was: een maandag.

Het boek Wit van Han Kang is zo vreemd, ik kan er geen ander woord voor verzinnen op dit moment, dat ik niet weet wat ik ervan moet vinden. Nu hoef ik ook niks van een boek te vinden, maar toch. Ik zou er graag iets van vinden. De vegetariër vond ik een van de beste romans die ik de laatste jaren las. Het is het boek van een obsessie. Een obsessie van een vrouw en van haar schoonbroer. De hele wereld draait (in de soep) om de vrouw die op een dag geen vlees meer wil eten. Wit is het boek van een herinnering, die geen herinnering is (en die daarom volledig blanco blijft). Het is het boek van een verbeelde herinnering. Het is een boek vol bijna-gedichten. Je kunt het vier of vijf of meer keer lezen en dan is het nog niet uit. Er is nog een derde boek van Han Kang in het Nederlands vertaald, dat heb ik tot nu toe niet gezien.

2 gedachtes over “Overlijden zonder Vestdijk te lezen en de hand als intiem lichaamsdeel (en nog van alles)

Geef een reactie

