Er goed verzorgd uitzien

Er stond een zwerver in tram 9. Vlak voor de ingang van de middelste deur. Het was moeilijk te zien of hij een man van kleur was of iemand die erg lang niet onder de douche was geweest. Hij droeg een overhemd met roze streepjes en een lichtblauwe linnen broek. Die stond open, waardoor je bij binnenkomst uitzicht had op de aanzet van zijn geslachtsdeel. Volledige inkijk werd niet geboden. Het gebeurt niet alle dagen dat je de bovenkant van een mannelijk geslachtsdeel ziet, in de tram. Hier niet tenminste. Je ziet wel veel vrouwelijk bloot, maar over het algemeen blijven zowel de secundaire als de primaire geslachtskenmerken met textiel bedekt.

De tram vertrok. De man greep zich vast aan de leuning langs de trap omhoog en begon geluid te maken. Iets tussen ‘broem broem’ en ‘vroa vroa’ in. Iedereen in de tram keek. Ik had met de man te doen, op een machteloze manier. Hoe kun je hem helpen? Naar hem toe lopen en zijn broek dichtmaken? Hij krabde af en toe in zijn lies, haalde daar ook dingen uit tevoorschijn, bekeek die en gooide die dan in het gangpad. De woorden ‘openbaar vervoer’ werden tot hun uiterste opgerekt. Toch dwaalden mijn gedachten af, net als mijn blik. Ik keek naar een jonge vrouw met een t-shirt waarin gaten waren voorgestanst. Ze toonde meer huid dan de zwerver, al deed zij het minder confronterend. Haar huid hoorde gezien te worden, volgens de ontwerpers van haar kledingstuk.

Ik dacht ook aan mijn moeder. Die zei altijd dat er goed verzorgd uitzien zich uitbetaalt. Ze had gelijk. Anders gelijk dan ik haar in de tram gaf, waarschijnlijk. De uitdossing van de jonge vrouw zou in de ogen van mijn moeder geen genade vinden. In de mijne alleen maar in vergelijking met die van de zwerver, en stiekem een beetje uit (mijn eigen) wansmaak. Ik ben niet altijd principieel, waar het de esthetische blik betreft. De zwerver stapte uit op Václavské Náměstí. Iedereen herademde een beetje. Want de zwerver had niet alleen aanstoot gegeven, hij had een tijdelijke solidariteit gesmeed. Zo lang hij in het voertuig stond te broemen, was de zweetlucht van degene die naast je zat of stond niet zo irritant als die eerder zou zijn geweest.

Geef een reactie

