De vermoorde hommel en ‘Do ist der Bahnhof’

1
Vanochtend reisde een hommel mee met de metro. Hij zat eerst op de blote schouder van een vrouw die tegenover me stond. Ik dacht nog: Wat een aparte decoratie en/of manier om een wrat te maskeren. Even later zag ik dat het een echt beest was.

Hij vloog op en begon een toch door het luchtruim. Soms liep hij tussendoor even op de grond. Het duurde twee stations voordat iedereen de hommel in de gaten kreeg. Toen voer de geest van hulpvaardigheid in een aantal medereizigers, die het beest op een krant probeerden te laten landen, waarschijnlijk om hem vervolgens uit te zetten. Maar ja, zo’n hommel heeft dat allemaal niet door en denkt het in de wereld te kunnen redden op eigen kracht – een jammerlijke misvatting.

Vlak voordat we in Radlická zouden stoppen, ging hij voor een man op de grond zitten. De man keek op van zijn telefoon, spotte de hommel en zette er zijn rechterschoen op. Het knarste een beetje.

Een schok van ontzetting ging door de reddingswerkers. Een meisje met een button op haar jas, van Amnesty International, ze leek een beetje op de hoofdrolspeelster uit Millennium en dan in het miniatuur, begon te huilen. De moordenaar sprak troostende woorden, die hem niet in dank werden afgenomen.

2
Vanmiddag, op de terugweg, reisden zeven Duitse pubers mee met de metro. Ze waren een beetje luidruchtig en stonken naar zweet en hormonen. Ik hoorde ze almaar wauwelen over Wenzelplatz en dat ze er daar uit moesten en over ganz tolle Mädel en, nou ja, over alles waar pubers over praten (en andere mensen ook).

Maar Mustek en Muzeum (de meest logische uitstaphaltes) waren al geweest. Toen ze me tijdens de stop op Náměstí Republiky vroegen of dit de halte voor hun plein was, zei ik: Nein. Strikt genomen loog ik niet. Ik vertelde alleen niet dat Florenc, de volgende halte en mijn eindbestemming, al veel te ver uit hun richting is, en ik heb ze voordat ik uitstapte nog even wijs gemaakt dat ze over Drei U-Bahn-Stationen echt, tatsächlich, moesten aussteigen. En een fijne dag verder, heren.

Hiermee heb ik het universum volgens mij weer enigszins in balans gebracht.

Geef een reactie

