Humor ist, wenn man trotzdem lacht

Lachen om een krantenbericht, ik doe het zelden. Maar toen ik dit las, lachte ik. Het is helemaal niet grappig, wat daar staat! De man waarover het bericht gaat, sprong met gevaar voor eigen leven voor zijn zoon en raakte gewond. Blijvend! Eigenlijk is hij een held. En toch is er iets, wat voortdurend op mijn lachspieren werkt, spieren die bij mij wel nog allemaal werken. Bij die man niet meer. (Daar ga ik weer.) De locatie waar een en ander zich afspeelde is goed voor een nieuwe lachsalvo. Het Nigel de Jongplein. Nigel de Jong! De enige voetballen zonder lachspieren. Die tijdens de WK-finale van 2010 schopte naar alles wat bewoog. Sommige Spaanse voetballers schrikken er nog zwetend van wakker. Net op dat plein werd Appie Nouri herdacht. Over Appie niets dan goeds, maar dat wisten we al. Het is droevig, ik geef het meteen toe. Zo jong. Zo getalenteerd. Zo eeuwig voortlevend als kasplant. Maar waarom werd hij herdacht met vuurwerk? Wat is daarvan precies de toegevoegde waarde? En waarom werd dat vuurwerk laag afgevuurd? Het is een cocktail van onhandigheid en zinloos (auditief) geweld die het geheel, het spijt me oprecht, komisch maakt. Voor mij dan. De bedoeling van die herdenking was waarschijnlijk goed, maar zij werd uitgevoerd zonder rekening te houden met zaken die de wellevendheid betreffen. Vuurwerk tijdens een herdenking, het heeft iets weg van totaal dronken op een begrafenis verschijnen – en struikelen en in de kuil vallen. Het mooiste is het slot van het artikel: Rachid en zijn familie vragen zich af hoe zoiets heeft kunnen gebeuren, ze ze komen graag in contact met de diegenen die het vuurwerk afstaken. Dat is de aankondiging van jarenlang zinloos procederen en het afdwingen van een schadevergoeding. De een zijn hersendood, en zo voort. (Hier de laatste lach laten wegsterven en serieus kijken.) Ik denk soms aan deze column, van Boudewijn Büch.

Een gedachte over “Humor ist, wenn man trotzdem lacht

Geef een reactie

