Drie recensie op Voor de verre prinses

Voor de verre prinses is te koop bij de uitgever of bij de betere boekhandel.

Guus Bauer schrijft vandaag op Literatuurplein:  ‘De briefdagboekvorm blijkt daarvoor ideaal. Dat alles zo in elkaar grijpt, heeft de schrijver achteraf ook verbaasd. Dat spreekt voor deze bundeling. Net zoals een gedicht heeft het zich niet exact laten plannen, geeft het meer antwoorden, vooral ook aan de schrijver, dan in de eerste vraag van Ilja besloten lag. De veelkleurigheid zorgt ervoor dat de bundel uit vele invalshoeken is aan te vliegen. (…) Daarnaast is het taalgebruik van Breukers gewoonweg aanstekelijk. Hij weet daadwerkelijk te ontroeren, het onbestemde over te brengen zonder gezwollen zinnen. Het zijn ‘‘de gewoonste zaken van de wereld’’ die op zichzelf sterk genoeg zijn, zonder opsmuk het meeste effect hebben.’ (De recensie is nu ook geplaatst op Tzum.

Op 22 juni schreef Hans van Willigenburg op ThePostOnline: ‘Niemand is onvervangbaar, maar de manier waarop Breukers zijn favoriete gedichten aait en in de watten legt, in combinatie met zijn rijke ervaring in de poëziewereld van de afgelopen dertig jaar, levert een kleinood op dat vrijwel niemand anders had kunnen schrijven. Voor je het weet bestaat de Nederlandse poëzie alleen nog uit een nimmer versagende lopende band met keurig in elkaar gepuzzelde gedichtenbundels, aan het eind waarvan een academicus klaar staat met een goedkeuringsstempel. Voor de verre prinses herinnert ons eraan dat poëzie baat heeft bij de soms redeloze dan wel sentimentele dweepzucht van een liefhebber als Breukers.’

En op 6 juni noteerde Hans Franse op Meander: ‘Ik zou elke poëzieliefhebber die oprecht geïnteresseerd is in het beter leren lezen, aanraden dit boek te kopen. Het is ook typisch zo’n boekje dat je cadeau kunt geven aan bijvoorbeeld je geliefde. Het kan ook voor leraren die de poëzie aan het hart gaat, fungeren als een blaasbalg waarmee de liefde tot de poëzie weer tot vlammen wordt aangeblazen. Het is ook een ontdekkingstocht. Zeer aanbevolen.’

Eerder schreef Poezie-Leestafel.info: ‘De lof op de gedichten breidt zich iedere brief uit tot een lof op haar, waardoor je als lezer onontkoombaar denkt ‘‘schreef iemand voor mij maar zulke brieven’’. Maar wij gewone stervelingen zullen het met deze bundel moeten doen.’