Kwaliteit is onze reclame (met correctie)

Wat ik altijd mooi vind om te lezen, zijn de zedige opmerkingen over ‘literaire kwaliteit’ als er in uitgeefland iets rommelt. Daarom is het verfrissend dat Mizzi van der Pluijm, die van AtlasContact naar DasMag verhuist, het anders aanpakt. Volgens NRC/Handelsblad werd haar sollicitatie begeleid door deze woorden: ‘‘‘Ik wil jullie helpen het been gestrekt te houden,” zei Mizzi van der Pluijm volgens Das Mag-oprichters Toine Donk en Daniël van der Meer toen ze hen benaderde.’ 

Deze voetbalmetafoor komt niet uit de lucht vallen. Van der Pluijm is een voetbalmens. De Volkskrant noteert: ‘Na haar studie ging ze werken bij Contact, de uitgeverij die tegenwoordig dus AtlasContact heet. Van der Pluijm bracht er ‘‘de wet van Johan Cruijff’’ in de praktijk, volgens wie echt sterke leiders zich graag omringen met mensen die zo mogelijk nóg beter zijn (een zeventje omringt zich met zesjes, aldus de wet van Johan Cruijff, want daar steekt hij gunstig bij af; maar een negen zoekt altijd een tien want die weet dat hij goed is, en wil alleen maar beter worden).’

Ik ben benieuwd naar het hoe en waarom van deze transfer. Waarom moet DasMag het been gestrekt houden, – en met welke andere benen gaat dat gestrekte been vervolgens in contact (sorry) komen? DasMag speelt de ‘wij zijn klein en bijzonder’-kaart heel vaardig. Maar waarom zouden ze een coach huren die gewend is om zes elftallen te leiden, als ze zelf niet groter willen worden dan ze nu zijn? Waarom er dan met gestrekt been in? Of is alles wat Van der Pluijm en DasMag naar buiten brengen net zo zedig als het gepreek van managers, het type mens waar Van der Pluijm waarschijnlijk mee in botsing is gekomen?

En ondertussen zullen de uitgevers die zich alleen op ‘literaire kwaliteit’ beroepen een schrijnend bestaan blijven leiden, tenminste, als ze niet af en toe een bestseller uitgeven en daarmee aan interne financiering kunnen doen. DasMag weet dat, en speelt het spel met verve. Op de eigen website wordt het ‘conflict’ met BOL bijvoorbeeld breed uitgemeten, zonder dat er iets wordt gemeld over de oplossing die ervan moet zijn geweest: de boeken van DasMag zijn gewoon weer verkrijgbaar bij BOL. Het is slim om met reuzen te vechten, als je je maar niet door een reus laat vermorzelen. (De winst, een procent of vier, vijf, raak je overigens elders, bijvoorbeeld bij grote inkoopcombinaties, toch wel kwijt.)

De vraag of de literaire kwaliteit inmiddels gelukkig is, en een dansje doet van vreugde, blijft voorlopig onbeantwoord.

(Op Facebook wijst Coen Peppelenbos me erop dat alleen de ebooks van DasMag bij BOL worden aangeboden; ik heb dit dus niet goed opgezocht – het enige dat overeind blijft is dat DasMag vooral een spel speelt, dat van een Goliath die de David wil uithangen.)

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s