3 juli: geboortedag Franz Kafka

Gisteren was ik in het aan Franz Kafka gewijde museum, omdat vandaag zijn 134e geboortedag is. Maar vandaag kan ik niet. Het is er gruwelijk. Later, als we allemaal in de hel zitten, moeten we eeuwig en voor altijd in een dergelijk gebouw verblijven: alles is fake en kopie en overal zijn toeristen die kijken alsof hen net het wereldraadsel is uitgelegd (en ze het begrijpen).

Het enige aardige is het beeld van David Černý dat voor het museum staat. Twee mannen, draaiend, die in een vijver pissen die de plattegrond van Praag moet uitbeelden. Het museum pist over de nagedachtenis van Franz, zal de kunstenaar hebben gedacht, dus ik doe dat op mijn manier (tot twee mannen verdubbeld) op de stad die dit museum herbergt. Hij komt er toch mee weg – de stad staat vol met zijn beelden.

Ik vraag me in gemoede af wat Kafka, gesteld dat hij terug kon keren naar de stad (idee, verhaal!), van dit alles zou vinden. Zou hij, daartoe aangezet door zijn haat tegen alles wat zijn privacy schendt, overgaan tot het plunderen en brandschatten van de ruimtes? Weg met die fotokopietjes van zijn dagboeken, weg met die eerste drukken van zijn boeken, vooral met die, die na zijn leven en tegen zijn wens in zijn verschenen, weg met de foto’s van zijn geliefdes, die hij niet allemaal lief kon hebben, omdat het hem bijna onmogelijk was iemand lief te hebben.

Vandaag zou een goede dag zijn om het Kafka Museum te sluiten.

2 gedachtes over “3 juli: geboortedag Franz Kafka

Geef een reactie

