Een net iets te opdringerige aanwezigheid

Ik had met iemand afgesproken in de stad. Nadat we om half tien afscheid namen, dacht ik: Eerst loop ik een stuk door het centrum en dan neem ik de tram naar huis, de tram die tegenover de Tesco vertrekt. De tram kwam niet. Het was druk bij de halte, waar eindeloos veel lijnen langs moeten, ik had niet meteen in de gaten dat er met mijn verbinding iets aan de hand was. Toen mijn nummer eindelijk om de hoek kwam, stapte ik opgelucht in, om pas na vijf haltes te merken dat ik  in de verkeerde lijn zat. Ik was weer bijna terug op mijn punt van vertrek, eerder die avond. Hoe had ik me zo kunnen vergissen? Het was half elf en donker. De stad had een goud-gele glans over zich, een mengsel van het laatste licht en de lichtbundels van de lantaarns en de weerschijn van de gestucte gebouwen en de trillende hitte, al weken niet te verdrijven. Ik was er heel trots op dat ik zonder de weg te vragen weer uitkwam bij een van de haltes waar mijn tram aan voorbij moest komen, vlak bij het hoofdstation. Daar zag ik wat ik veel eerder had kunnen zien, als het bij de eerdere halte niet zo druk was geweest, een bord: de lijn was tijdelijk opgeheven, for technical reasons, thank you for understanding. Ik rekende uit hoe lang het zou duren voor ik thuis was, langs het station, onder de spoorlijnen door, de heuvel op, rechts het voetbalstadion, verderop de kerk en de tv-toren. Het was nog steeds ongeveer dertig graden. Ik droeg schoenen met dunne zolen. De avondwinkels waren allemaal dicht. Alleen de café’s hielden het vol, overal stonden zatlappen. Nadat ik de deur van mijn flat achter me dicht had getrokken, was ik opgelucht. Bijna liefdevol luisterde ik naar de muziek van AC/DC, die uit een tuin omhoog kwam en zelfs met de deur dicht een schetterende, net iets te opdringerige aanwezigheid bleef.

Geef een reactie

