Lekkere wijn kopen

Gisteren had ik plotseling helemaal genoeg van de minder dan matige kwaliteit van de wijnen die je hier in de supermarkt kunt kopen. Ik zou tevreden kunnen zijn en me kunnen beperken tot de pils, die weer geweldig goed is. Maar ik had zin in echte wijn en ik wist dat elke fles die ik in de Albert of de Tesco of de Lidl zou kopen een vocht zou bevatten waarmee je in Fukushima een reactorkern kunt koelen. Dus ik zocht op internet naar een goede wijnbar en zie, die bleek zich op loopafstand van mijn appartement te bevinden. Vinvin. Je kunt er ter plekke drinken en je kunt er wijn kopen om mee te nemen. Om vijf uur liep ik erheen. Het was niet druk, maar alles ademde een beschaafde sfeer. Ik proefde Tsjechische wijnen, heerlijke wijnen, sommige vol karakter, andere weer iets strakker en afstandelijker. Ik at een bordje met kaas en worst en ham, waarbij heerlijk zelfgebakken brood werd geserveerd, ik sprak met mede-gasten, ik las wat in een boek, kortom, ik baadde me in een sfeer die ik niet nodig dacht te hebben en die ik gisteren plotseling heel goed kon gebruiken. Soms wil zelfs ik in de watten worden gelegd. Het meisje dat ons bediende wist niet veel van wijn, maar ze was wel erg lief. En knap, ook al had ze haar haren lelijk-rood geverfd. Ze schonk de wijn alsof ze cola serveerde en zelfs dat wist geen van de gasten af te schrikken. We zaten allemaal heel even op een eiland waar andere wetten gelden, al wist geen van ons wélke. Omdat ik het plezier van mijn aanwezigheid daar wilde verlengen, kocht ik vier flessen Tsjechische wijn. Het meisje deed ze netjes voor me in een doos. De honder kroon fooi die ik gaf, wilde ze eerst teruggeven. Pas toen ik zei dat het een tip was, begreep ze het. Ze lachte niet. Ook bedankte ze me niet. Daar was ik haar dankbaar om. De toeristische gehaaidheid was nog niet over haar neergedaald. Een zegen.

Geef een reactie

