In stilte de was doen

Volgens mij heb ik een buurvrouw, maar die heb ik nog nooit gezien of gehoord. Soms is ’s avonds het licht in haar flat aan. Haar gordijnen zijn altijd dicht en de deur staat nooit open. Waarom ik dan weet dat ik een buurvrouw heb? Ze doet de was. En niet zo’n beetje de was, maar drie dagen per week een flinke. Daarvoor moet ze minimaal drie keer per week afdalen naar de gezamenlijke wasruimte op de begane grond. De was hangt ze vervolgens te drogen op een nogal groot droogrek dat ze op de overloop, waarop van al onze appartementen de voordeur uitkomt, neerzet, precies in de loop van de rest van de bewoners. Soms zie alleen broeken op het rek, soms alleen blouses en hemden, soms alleen jurken en handdoeken. Galante was hangt ze niet in het zicht. Ik moet eerlijk toegeven dat ik heb geprobeerd om door een kier van het gordijn te gluren, in de hoop een glimp van mijn buurvrouw op te vangen. De andere buren ken ik nu wel, in elk geval van groeten. De onderbuurman, een jonge man die elke dag een gesprek met me probeert aan te knopen en helemaal niet gevoelig is voor mijn afwerende houding, integendeel, elke dag lijkt hij blijer om me te zien, is de meest aanwezige van het hele gebouw. Hij groet jan en alleman, en er kan geen vrouw in zijn zichtveld verschijnen of hij begint te glimmen en te kwebbelen. De meeste vrouwen zetten er op de overloop naar hun voordeur flink de pas in, als ze hem moeten passeren. Toch is hij elke keer blij om me te zien, dat zegt hij tenminste, so glad to see you, how are you today, als ik er aanleg voor had zou ik me schuldig kunnen voelen om mijn norse houding tegen hem. Maar hij is me te kontaktfreudig. Geef mij maar mensen die in stilte de was doen.

Geef een reactie

