Vooroordelen over Moffen

Ik zat in Asia Gourmet. Berlin Hauptbahnhof. Een echtpaar ging aan de tafel tegenover me zitten. Een grote man en een grote vrouw. Een jaar of dertig. Ze zetten allebei een groot bord eten voor zich neer. Ik dacht: Ja, zie je wel, Duitsers, die mensen eten meer. In Nederland zou een vrouw nooit zo veel eten bestellen. De man zette de borden op tafel en ging het drinken halen, twee halve liters bier. Ik nam een slok van mijn mineraalwater en keek naar de vrouw. Ze was erg groot, zeker 1 meter 90. Dat eten kreeg ze gemakkelijk weg, gemakkelijker dan ik. Een struise vrouw, zonder dik te zijn. Heel erg blond was ze. Blauwe ogen. Typisch, dacht ik, echt een Mof, ik wilde het woord dat mijn opa altijd gebruikte niet eens denken, maar het gebeurde toch. Ik dacht: Die vrouw, dat is een Mof. De man was veel minder een Mof. Hij was meer een soort Roemeen, met zijn lelijke afgeknipte spijkerbroek, zijn witte sportsokken, zijn wandelschoenen en zijn t-shirt met daarop de tekst ‘Iron Maiden, world tour ’81’. Zuinig ook. Dat t-shirt was dus al 36 jaar oud, of zouden ze die op voorraad houden bij de merchandisewinkel van Iron Maiden? De man ging zitten en pakte de pot sambal. Hij schepte drie lepels op zijn eten. De vrouw keek hem aan. Hij wilde nog een vierde lepel nemen. Uiteindelijk zag hij daar toch van af, onder haar nogal dwingende blik, die voelde ik zelfs op afstand. Hij vroeg iets aan haar. Ze gooide haar hoofd in de nek, lachte en zei, met een accent dat ergens tussen Rotterdam en Gouda was verwekt, Ik had je toch gevraagd om stokjes voor me mee te nemen, ik wil met stokjes eten. De man stond op en haalde stokjes. Ik keek een andere kant op en voelde mijn wereldbeeld lichtjes kantelen.

Een gedachte over “Vooroordelen over Moffen

Geef een reactie

