Liefdesbrief aan de boekhandelaar (m/v)

Aan de Nederlandse en Vlaamse boekhandelaren. Een week na jullie eigen Bookstore Day. Bij het verschijnen van Voor de verre prinses.

Lieve boekhandelaar,

Dit is een liefdesbrief, tot u gericht. Als u het type bent dat nooit meer liefdesbrieven ontvangt of leest, klik dit bericht dan onmiddellijk weg. Het is niet voor u bestemd.

Een groot deel van mijn leven heb ik in de prachtige winkels die u uitbaat doorgebracht. Ik kon mij geen groter geluk voorstellen dan dit: ooit in het bezit te zijn van een fractie van de schatten die u te koop aanbiedt. Altijd, maar dan letterlijk altijd zat of lag ik te lezen. Mijn oma zei wel eens: ‘Die verleest zijn verstand.’ Ze is nu dood en weet daarom niet dat ze gelijk heeft gekregen.

Mijn verstand is metterjaren zo verlezen geraakt, dat ik zelf ook boeken ben gaan schrijven. Soms worden die verkocht in de prachtige winkels waar u uw beste krachten aan geeft, soms niet. Meestal heb ik me daarmee niet bemoeid. Ik ken mijn plek in de voedselketen. Bovendien ben ik zelf enige tijd boekhandelaar geweest en kan ik me nog goed herinneren dat een zich overal mee bemoeiende auteur niet echt op veel sympathie kon rekenen.

Nu wil ik voor één keer een uitzondering maken. Twee weken geleden verscheen Voor de verre prinses, een klein brievenboek aan de hand van een aantal van mijn favoriete gedichten, gericht aan een geliefde. De combinatie liefdesbrief-poëziebeschouwing werkt, ik durf dat zelf te zeggen. De bescheidenheid gebiedt misschien anders, maar bescheidenheid kan ook vals zijn.

Voor de verre prinses is een compact boek, van 84 pagina’s. En toch staat alles erin. Alles over het leven, de liefde en de zinloze gang door het leven die niettemin soms aangenaam kan zijn. Door de liefde én door de poëzie. De poëzie waarmee ik kennis maakte in een van uw winkels, trouwens, net zoals ik de geliefde tot wie ik me richt leerde kennen in een boekhandel.

Koop mijn boek in, wil ik maar zeggen. Het hoeft niet per stapel, want zo groot is de oplage niet. Een tweetje is genoeg. Een voor uzelf en een voor de klant van wie u het meeste houdt.

Ik dank u bij voorbaat en sluit u in mijn hart, waar u sowieso al decennia woont.

Chrétien Breukers

Geef een reactie

