Van boek naar boek: Boeli van Leeuwen

Ik herinner mij een gesprek met Jos Knipscheer. Eind jaren tachtig (van de vorige eeuw). Het ging over de romans van Tip Marugg en Boeli van Leeuwen. Volgens mij was Marugg net genomineerd voor een grote prijs. Dat vond Jos Knipscheer weliswaar terecht, maar toch beviel het hem niet dat Van Leeuwen niet genomineerd was, of nooit genomineerd werd, het was hoe dan ook een schande dat Van Leeuwen minder werd omarmd door het grote publiek dan Marugg. 

Jos Knipscheer was uitgever van Van Leeuwen. Marugg werd uitgegeven door De Bezige Bij. Dit even bij wijze van achtergrondinformatie. Knipscheer vond Van Leeuwen een grotere schrijver dan Marugg.

Drie boeken las ik van Boeli van Leeuwen: Schilden van leemDe rots der struikeling en De eerste adam. Jaren had ik niet aan hem, of aan zijn werk gedacht, tot gisteren. Toen wees Ralf Mohren me op dit bericht op Tzum. Het filmpje over Marugg heb ik gekeken en via Google leerde ik het dat het het slotstuk was van een trilogie: De indiaan baarde een neger. Deel 2, over Frank Martinus Arion, staat helaas niet op de website van de VPRO, deel 1 over Van Leeuwen gelukkig wel. Hier is een en ander terug te zien. Ik bekeek de film en haalde de boeken van Van Leeuwen tevoorschijn. Ik hoorde de stem van Knipscheer weer mopperen.

Ik leef mijn laatste jaren op deze rots in het volle besef dat kleine eilanden grote gevangenissen zijn. Verstrikt in bizarre intriges en belaagd door ogen, die mij achtervolgen, kijk ik vanuit mijn benauwdheid omhoog naar een geweldige hemel in een uit elkaar gebarsten kosmos. Het delirisch profeteren van Johannes had alleen maar vanaf een eiland kunnen opklinken. Neergedrukt, verpletterd bijna onder het meedogenloze baldakijn van licht, waardoor de oogleden ontstoken zijn en de pupillen bijkans verbrand, wordt in mijn ziel een delirium losgeslagen, dat aan krankzinnigheid grenst. Ik wacht op een groot onheil.

Dit is een halve alinea uit Schilden van leem, dat is gisteravond bijna helemaal herlas. In één ademtocht, desgewenst. Ik ga, na al die jaren, alles van Van Leeuwen lezen. Het is zo ver. Lezen is iets vreemds: je springt van boek naar boek, zonder plan of systeem, en hoe je precies bij schrijvers terechtkomt, of om welke reden: het blijft een raadsel.

(De boeken van Boeli van Leeuwen zijn nog te bestellen bij In de Knipscheer. De foto van Van Leeuwen vond ik op de website van Werkgroep Caraïbische Letteren.)

2 gedachtes over “Van boek naar boek: Boeli van Leeuwen

  1. Pingback: «Ik ga, na al die jaren, álles van Van Leeuwen lezen.» – Chrétien Breukers – Uitgeverij In de Knipscheer

Geef een reactie

