Biechten: Jarmila van Ernst Weiß

Biechtromans zijn fascinerend. La Chute van Albert Camus, Beichte eines Mörders, erzählt in einer Nacht van Joseph Roth, Brief aan mij rechter van Georges Simenon, en zo voort. Je zit tijdens het lezen bijna letterlijk naast iemand die je iets gruwelijks bekent, maar er is genoeg afstand om niet volledig in het verhaal op te lossen. Vorige week las ik Jarmila, een liefdesgeschiedenis uit Bohemen van Ernst Weiß, een korte biechtroman, uitgegeven door Van Gennep.

In het boek dat nu in mijn bezit is vond ik een memo, van J. Hoorn, gedateerd 18-08-’07. Hij vindt het een mooi, maar treurig werk en wil het boek graag terug. Op de titelpagina van de novelle heeft dezelfde Hoorn vermeld dat het boek augustus ’07 is gekocht. Ik vrees dat hij of zij het ding nooit terug heeft gehad, want het is nu via allerlei wegen bij mij terechtgekomen. Misschien wacht hij of zij al bijna tien jaar op de teruggave, of is de persoon die J. Hoorn heette inmiddels gestorven. Zal ik het ooit weten?

Het is wel mooi in lijn met het verhaal dat Jarmila vertelt, dat van een onmogelijke liefde, bekroond met moord en zelfmoord – terwijl de nare en veel te oude hoorndragende echtgenoot die iedereen het leven heeft vergald er nog netjes vanaf komt. Het is hartverscheurend. Niet elke biecht wordt automatisch gevolgd door een opgelegde penitentie en/of vergeving.

De slotregels proberen lucht te geven. Als de man om wiens lot de hele biechtroman draait zelfmoord heeft gepleegd, noteert de verteller: ‘Ik mocht het lijk van de jammerlijke man zien. Maar was hij werkelijk zo jammerlijk? Hij had liefgehad, zijn hele volwassen leven lang, en het was misschien beter aan zo’n liefde te gronde te gaan dan aan jicht.’

Mooi, maar treurig, dat had J. Hoorn niet slecht gezien. Uiteraard geef ik het boek, als deze persoon zich meldt, graag alsnog terug.

Geef een reactie

