Schrijversblok

Volgens mij heb ik een schrijversblok, en volgens mij is dat voor het eerst in mijn leven. Ik schrijf wel, maar ik heb geen idee wat ik schrijf en of wat ik schrijf vervolgens iets voorstelt. Ik ben net zo’n mimespeler die tegen een ‘glazen wand’ staat te duwen, maar die glazen wand bestaat dan niet, al heeft hij er heel veel last van. Is dit een metafoor? Ik hoop het.

Vannacht droomde ik dat ik thee ging drinken met Jan van Mersbergen. Jan zei me dat hij nooit thee dronk, maar voor mij een uitzondering maakte, vanwege het grote belang van ons gesprek. Hij zou me, zei hij, een paar tips geven waar ik ‘eindelijk eens iets aan had’. Mijn schrijverschap zou, na zijn ingreep, drastisch verbeteren. Jan wist dat hij daarmee een concurrent gelegenheid bood, maar hij zag dat door de vingers.

Gek genoeg zag Jan van Mersbergen eruit als Arnon Grunberg, op het haar na. Het haar was van Oek de Jong, dat wil zeggen: het haar was wat er over is van het haar van Oek de Jong. Ik zat in mijn droom gebiologeerd te kijken naar het haar van Oek/Arnon/Jan, totdat Jan zei: ‘Schrijvers die naar kapsels staren, zijn een vogel voor de poes.’ Ik droomde dat ik Jan daarna iets uitlegde over het surrealisme. Jan vond dat interessantdoenerij. Hemingway had ook nooit aan surrealisme geleden.

In mijn droom werd ik, nadat Jan eindelijk was opgekrast, vlak voordat ik ontwaakte bezocht door de dichteres Hadewych, die sprekend leek op Ilja Leonard Pfeijffer maar dan iets knapper. Ze aaide me over mijn hoofd en zei: ‘Een fles wijn, dat zou je goed doen.’

Een gedachte over “Schrijversblok

Geef een reactie

