Voorpret om Arno

arnoVorige zomer zag ik Arno Hintjes, bij Café Manuscript in Oostende. Hij stond voor de deur te bellen. Rob van Essen en ik passeerden hem en gingen naar binnen, zonder te zeggen:’Hé, daar heb je Arno.’ Maar we herkenden hem allebei, meteen, alsof hij een levend standbeeld was dat Arno Hintjes voorstelde. Ik was vroeger een soort fan van TC Matic en Arno is daar altijd bij blijven horen, bij die tijd en bij die band. Zijn solocarrière duurt nu al eenendertig jaar, veel langer dan de zes jaar die TC Matic bestond, maar het lukt me nooit helemaal om hem los te zien, om hem zijn individualiteit te gunnen.

Ik draaide de lp’s van TC Matic voordat ik uitging, ik draaide ‘Elle adore le noir’ als ik liefdesverdriet had, en ik had in die tijd soms liefdesverdriet, of eigenlijk: die tijd werd gekenmerkt door een constant liefdesverdriet, dat alleen af en toe werd onderbroken voor een mislukt moment van bijna-geluk, kom Chrétien, zet die ironie eens af en doe niet zo grappig; TC Matic hoorde voor mij bij die tijd, meer dan de new wave-bandjes waar mijn vrienden mee dweepten. Ik was onder de indruk van de energie die een en ander uitstraalde, en van de manier waarop Hintjes en Jean-Marie Aerts allerlei muziek in een blender deden, ik vond het mooi dat ze niet bang waren om het volkse en het rebelse met elkaar te vermengen.

Volgens mij ben ik naar het optreden in De Vereeniging geweest tijdens de afscheidstournee van TC Matic, dat moet dan ergens in 1986 zijn geweest, ik was toen drieëntwintig, ik zie duidelijk voor me hoe de band op het podium stond in Nijmegen, maar misschien is dit een constructie achteraf en ben ik in de war met een ander concert. In mijn herinnering is Fokas Holthuis er ook, hij ijsbeert zoals altijd door de zaal, steeds op zoek naar het beste plekje om naar de artiesten te kijken, niet in staat om langer dan drie seconden op dezelfde plaats te blijven staan.

Jaren geleden zag ik Arno in Tivoli, aan de Oudegracht nog. Toen kende ik zijn solowerk niet goed, ik had hem jaren niet gevolgd. Tot mijn verbazing bleek hij ineens een Franstalige zanger te zijn geworden. Maar als de artiest die eeuwig en altijd op reünie-concert is, speelde hij een ook paar klassiekers uit zijn TC Matic-periode, – het valt me ineens op hoe lelijk het taalgebruik wordt als je over popmuziek schrijft: band, lp, optreden, repertoire, TC Matic-periode; net als over de extase kun je over popmuziek alleen maar in algemeenheden en met gebruikmaking van bijna technische termen spreken. Popmuziek is gevoel en weemoed en als je daarover begint, is het einde zoek.

In het hoofdstuk ‘Waarom Parijs verandert als je ouder wordt’ van Een kind van de verzorgingsstaat schrijft Rob van Essen:

Sommige groepen van vroeger bestaan nog, de koppen verweerder, de stemmen dunner, en de optredens veranderd in greatest hits-shows waarbij zo weinig mogelijk nummers van de meer recente cd’s worden gespeeld. Andere groepen bestaan allang niet meer, maar rijzen opeens als ouder geworden feniksen op uit de koude as die al jarenlang het vergeten restant vormde van een ooit zo glansrijke carrière,en beginnen aan een reünie-tournee. Opgestaan uit de dood gunnen ze ons een blik op het hiernamaals, sterker nog, ze organiseren dat hiernamaals samen met ons.

TC Matic heeft volgens mij nooit aan reünie-tournees gedaan. Maar Arno Hintjes is op een neverending tour die hem vanavond naar TivoliVredenburg, niet meer aan de Oudegracht, brengt. Fokas zal op de eerste rij staan, ik iets meer naar achteren, terwijl Arno in zijn eigen hiernamaals vertoeft en ons er met een stem die tegenwoordig uit een kruiwagen vol kolengruis bestaat doorheen zal leiden. Ik ben benieuwd of de melancholie zal toeslaan. Grote kans van wel. Of dat lekker is, blijkt na half negen.

 

Geef een reactie

