Caligula is dood (John Hurt 1940-2017)

johnhurtcaligulaJohn Hurt is dood. Zijn c.v. is ongeveer een meter lang, als je het uittikt, maar ik dacht elke keer als ik hem zag: Daar heb je Caligula. In mijn jeugd keek ik, gefascineerd, naar de serie I Claudius. Daarin speelde Hurt de rol van de langzaam krankzinnig wordende keizer Caligula. Hij deed dat, voor mijn toen ontvankelijke gemoed, zo grandioos dat ik hem nooit meer los heb kunnen zien van die rol. Jammer genoeg heb ik de serie nooit teruggezien; hoewel, misschien is dat maar beter.

Tijdens dezelfde serie kreeg ik trouwens voor het eerst het idee dat het beroep van schrijver zo zijn charmes kon hebben. Derek Jacobi, die de semi-onnozele Claudius speelt, zag ik tijdens een van de afleveringen schrijven op een boekrol. Dat zag er zo aantrekkelijk uit dat ik dat ook wilde doen. En uiteindelijk heb gedaan, maar niet op een boekrol. Zo zie je maar weer, het kijken van series is soms een heilzame zaak (zie ook dit bericht).

Geef een reactie

