Er woont een kannibaal in de kelder

bielemennekesGisteren bezocht ik een jaarlijkse bijeenkomst, waarvan het bestaan mij niet eerder bekend was: de Utrechtse Antiquarenborrel. Zijn er genoeg Utrechtse antiquaren om een borrel voor te organiseren, was de eerste vraag die mij te binnen schoot. Het antwoord is: Nee. Daarom waren allerlei niet-antiquaren ingevlogen. Een van hen was Roland Fagel.

Die zei tegen mij, toen ik vroeg waar de w.c. in het gebouw was: ‘In de kelder. Daar woont een kannibaal.’ Onderweg naar beneden hoorde ik hem tegen iemand anders zeggen: ‘Breukers is een fijn bourgondisch hapje, voor die menseneter.’ Na terugkeer wilde ik net doen of ik dat niet had gehoord, maar mijn ijdelheid verhinderde dat.

Later op de avond, thuis, keek ik naar een video op de Facebookpagina van de Heemkundevereniging Leveroy. Polygoonbeelden van Leveroy, uit 1968! Ik wist niet wat ik zag, hoewel, ik wist precies wat ik zag. Ik zag beelden uit Leveroy, en ik dacht: ‘Er is daar eigenlijk weinig veranderd.’

Het Oud Limburgs Schuttersfeest, waarover het filmpje gaat, was (en is) altijd een heel evenement. Ik weet het nog goed, want ik ben er met mijn ouders vaak bij geweest. Tijdens het defilé was ik altijd bang voor de ‘Bielemennekes’, mannen met bijlen, die om mij onduidelijke redenen meeliepen. Die kannibaal kwam bij mij toen uit zijn kelder.

Tijdens het Oud Limburgs Schuttersfeest vond ik de feesttent het meest fascinerend. Daar zag je oude mannen sigaren roken en borrels of pils drinken. Ze gingen in de loop van de middag steeds harder lachen. De verhalen werden sterker en sterker. Soms ging er een achter de tent urineren.

Het was eigenlijk net de Utrechtse Antiquarenborrel, al ging men daar voor het urineren naar de kelder en werd er niet gerookt.

Geef een reactie

