De zee, de onbegrijpelijkste vorm van bestaan

Drie dagen had ik Clarice Lispector genegeerd. Volgens mij werd ze er een beetje narrig van. Het boek lag vanochtend plotseling naast mijn hoofdkussen. Ik sloeg het open en las: ‘Daar is hij, de zee, de onbegrijpelijkste van alle niet-menselijke vormen van bestaan. En hier op het strand staat de vrouw, het onbegrijpelijkste van alle levende wezens. Omdat de mens ooit een vraag over zichzelf had gesteld, is hij het onbegrijpelijkste van alle levende wezens geworden. Zij en de zee.’

Ja Clarice, dacht ik, want ik mag inmiddels Clarice zeggen, vanavond weer. Eerst even de dag door en dingen doen. Ondertussen bleef ik maar denken aan deze merkwaardige hink-stap-sprong van een alinea, waarin de betekenis van wat ze schrijft steeds verschuift en toch hetzelfde probeert te blijven. Het is een vorm van Fort-Da. Lispector gooit het speeltje weg en wil dat de lezer het elke keer terugbrengt.

Ik sloeg het boek nog een keer open en las: ‘Het ei is het grote offer van de kip. Het ei is het kruis dat de kip te dragen heeft. Het ei is de droom die haalbaar is voor de kip. De kip houdt van het ei. Ze weet niet dat het ei daadwerkelijk bestaat.’ Het gaat nog even zo verder, een hele roman in mini-formaat. Ik scheurde me van het boek los en stond op.

Het eerste wat ik bewust meekreeg, was dat ik niet genoeg koffie had om koffie te zetten. Gisteren dacht ik nog van wel, maar ik had het niet gecontroleerd. Zacht kreunend kleedde ik me aan en ging naar de Albert Heijn. Wat is het daar ’s ochtends al gruwelijk druk… En waarom kun je kiezen uit zo veel soorten koffie?

De Heilsoldaat die altijd in zijn rolstoel bij de ingang zit, wenste me een gezegend 2017. Ik deed een euro in zijn collectebus, die heel handig aan de rechter leuning van zijn stoel is gemonteerd, en kreeg De Strijdkreet mee. Buiten gooide ik die in de papierbak. Jammer dat de man denkt dat hij aan mij een bekeerling in spe heeft, terwijl ik met die incidentele euro alleen mijn schuldgevoelens afkoop.

Geef een reactie

