Verdwalen in Haarlem

Ik was verdwaald in Haarlem, zoveel was inmiddels zeker. In de verte zag ik soms de spoorlijn, en soms niet; de wijk die ik doorkruiste stond vol met mooie burgermanshuizen uit de negentiende eeuw. Er was alleen geen mens te zien. Alle woonkamers waren hel verlicht en totaal verlaten. Op straat was het eveneens leeg. Het was stil, doodstil, stil op het enge af. Soms regende het een beetje, al was de regen bijna net zo onzichtbaar als de Haarlemse mensen.

De jonge schrijfster met wie ik had afgesproken was, toen ik na drie uur zoeken naar haar huis eindelijk aanbelde, niet thuis. Ze nam haar telefoon niet op. Ik sprak drie boodschappen in, een keer neutraal, een keer licht geïrriteerd en een keer woedend. Daarna liep ik terug naar het station, maar omdat het inmiddels donker was ging bijna alles mis wat er mis kon gaan. Ik oriënteer me op voorwerpen en verkeerspalen, maar dan moet ik ze wel kennen. Ik ken Haarlem niet.

Op den duur bevond ik me bij een benzinestation. Het was gesloten, dus ik kon niet naar de weg vragen. Achter het benzinestation was een tunnel onder het spoor door. En toen gebeurde een wonder. Een man die zijn hond uitliet, verscheen. Ik vroeg hem waar het station was. Hij antwoordde dat ik die-en-die straat in moest slaan en er dan was. Ik bedankte hem met een snik in de stem.

Ik sloeg die-en-die straat in en was drie minuten later voor de ingang van het station van Haarlem. Daar stond de jonge schrijfster met wie ik had afgesproken. Ze zag er nog mooier uit dan ik me haar herinnerde. ‘Waar was je,’ beet ze me toe. ‘Ik liep,’ zei ik, naar waarheid. ‘En nu?’ Ze kruiste haar armen voor haar borsten. ‘Ik weet het niet,’ zei ik. ‘Nee, jij zult het een keer weten,’ zei ze.

Er kwam een man tevoorschijn. De jonge schrijfster kuste hem en nam hem bij de hand. Ze liepen bij me vandaan. De man keek nog even om en zei: ‘Nou, doei hè.’

Geef een reactie

