Het beste boek dat ik in 2016 heb gelezen

Het beste boek dat ik in 2016 las, was gemaakt van papier, maar er bestond ook een digitale versie van. Ik draaide de bladzijden tijdens het lezen bijna ademloos om. Of ik drukte op de pijltjestoets: naar rechts, naar rechts, volgende bladzijde, ik wil weten hoe dit verder gaat.

Het beste boek dat ik in 2016 las, was door een auteur (m/v) geschreven. Hij of zij bereikte de toppen van vertelkunst, in dat boek. De stijl was zonder precedent. Het was net of de auteur naast je was komen zitten en het verhaal in je oor fluisterde.

Het beste boek dat ik in 2016 las, heb ik meteen herlezen. De tweede keer was het nog beter dan de eerste. Alles wat ik herlas was telkens weer nieuw voor me, nieuw en overbekend. Herlezen is een van de mooiste vormen van lezen. (Een geliefd persoon laat je na één keer omhelzen ook niet links liggen.)

Het beste boek dat ik in 2016 las, is opgebouwd uit de mooiste pixels die je je maar kunt voorstellen. Mijn e-reader begint te gonzen van genot als het bestand wordt geopend. Daar zijn ze weer, de letters die in mijn hoofd bijna constant voor kortsluiting zorgden.

Het beste boek dat ik in 2016 las, is gemaakt van papier, sulfaatkarton, inkt en lijm. Als ik het opensla, word ik dronken van de geur. Als ik het dichtsla, geeft het kleine klapjes, precies zoals het hoort. Soms is het boek ook ingenaaid, dan kun je om de acht bladzijden zien waar de steken zijn aangebracht in de katernen.

Het beste boek dat ik in 2016 las, is het mooiste, zelfs als het objectief gezien niet het best-verzorgde boek is. Als ik het boek zie, of het bestand open, heb ik alleen nog maar oog voor hem, voor haar, voor het beste boek dat ik in 2016 las.

Het beste boek dat ik in 2016 las, hoef ik met niemand te delen, zelfs als talloze mensen het hebben gelezen.

Het beste boek dat ik in 2016 las, komt niet voor op de eindejaarslijsten. Daar is het te schuchter voor. Als iemand het per ongeluk opneemt in een lijst, trekt het zich onmiddellijk terug.

Het beste boek dat ik in 2016 las, fluisterde in mijn oor dat ik verder moet, naar 2017. Dan heb ik alleen maar oog voor een ander mooi boek. Ik riep: Nee, dat wil ik niet. Jij bent het beste en het mooiste boek dat ik ooit heb gelezen. Maar het beste boek dat ik in 2016 heb gelezen schudde het hoofd en liep weg, terug het jaar 2016 in.

Geef een reactie

