Dingen die je niet moet doen

lasttangoDingen die je niet moet doen als je een roman probeert te voltooien:

Novecento van Bernardo Bertolucci in de speler stoppen en beginnen te kijken. Waarom moest dat zo nodig? Oh ja, ik had gelezen dat ‘heel Hollywood’ woedend is over wat Bertolucci een jaar of wat geleden in College Tour tegen Twan Huys zei over de manier waarop hij Maria Schneider voor de beroemde boterscène in Last tango in Paris had eh… gefopt. Genaaid, zou je kunnen zeggen, maar dat is flauw. Ze was er vooraf niet van op de hoogte dat Marlon Brando haar zou beboteren, alvorens hij zou overgaan tot de (suggestie van) anale seks. Maar ik heb Last Tango in Paris niet, dus werd het Novecento. Ik hoef deze week ’s avonds nog maar drie van de meer dan vijf uur te kijken.

Naar aanleiding van een link die Hanta doorgeeft op Facebook eerst luisteren naar A.M. Homes die ‘The Lottery’  van Shirley Jackson voorleest, dan luisteren naar de podcast van de New Yorker óver dat verhaal. Dingen op internet opzoeken over Shirley Jackson. En over A.M. Homes. Een boek van Homes bestellen (The End of Alice). Dat had ik altijd al eens willen lezen. Interviews met A.M. Homes bekijken op YouTube. Je afvragen waarom Shirley Jackson niet beroemder is, in Nederland. Drie uur verder en maar honderd woorden geschreven.

Naar Studio Voetbal kijken. Turven hoe vaak Yuri Mulder echt niets te zeggen heeft. Je verbazen over het accent van Aad de Mos. Kees Jansma, ach ja, ik weet het nog goed, in 1988 was dat een journalist. Wang? ADO? Toch doorkijken. Toch even naar het interview van Twan met Bertolucci kijken. Dat mag pas na tien uur ’s avonds, want, nou ja, Maria, boter, Marlon. Marlon Brando acteert beter dan Bert van Marwijk, merk ik.

Het einde uitstellen. Er moeten nog drie bladzijden op papier. Daarna zijn de personages van wie ik ben gaan houden definitief ‘af’, verdwenen in fictie, opgenomen in een weefsel dat ik heb gemaakt maar dat niet van mezelf is. Of wacht, misschien is het einde uitstellen toch een goede zaak. Tijdens het uitstel zou ik naar Last Tango in Paris kunnen kijken, als ik die bijvoorbeeld download, al herinner ik me van de film eigenlijk niks; ik keek er jaren geleden ooit naar, en toen werd ik vooral erg moe van het diepzinnige gekwetter tussen de twee geliefden.

Geef een reactie

