’t Liederlijk leven, wrede rauwe rover

Een van de jeugdleiders van SV Leveroy controleerde vroeger om de paar maanden of onze ballen al waren ingedaald. Dat hoorde, strikt genomen, niet bij zijn takenpakket. Toen ik er een keer over begon tegen mijn ouders, zeiden die dat ik hem maar een beetje uit de weg moest gaan. Wat vrij moeilijk is, want een jeugdleider bij voetbal heeft de neiging om alomtegenwoordig te zijn. Omdat de man niet verder ging dan onschuldig tasten, is er nooit een schandaal van gekomen; daarom, en omdat mensen in de jaren zeventig nog geen schandaal maakten als er zoiets loos was.

Ik dacht aan de jeugdleider na het lezen van dit bericht op DUIC. Het is een hallucinant verhaal. Met een flinke dosis absurditeit erin. Die arme kleermaker (dat arme snijdertje), steeds in de nabijheid van mannen die hij bewondert. En dan komt de paukenslag van het noodlot: ‘Tijdens het passen raakte de man de slachtoffers aan bij de genitaliën, billen, handen en vingers.’ Goed, hij ging dus te ver. Maar het aanraken van handen en vingers opent een onverwachte kant van het verhaal. De kleermaker was gruwelijk eenzaam. En nu is hij een eenzame man met een strafblad.

Het deed me denken aan een gedicht van Willem de Mérode, ‘Dit was een dag’. De Mérode berust in het begeren op afstand, hoewel hij het geluk zelf niet opgeeft. Zijn eenzaamheid is ongeveer even groot als die van de kleermaker, en waarschijnlijk ook van onze gewezen jeugdleider:

’t Liederlijk leven, wrede rauwe rover,
Jaagt onophoudlijk aan mijn rust voorbij.
Maar, veilig in de cirkel van uw tover,
Ben ik gelukkig, en ’t geluk zijt gij.

Geef een reactie

