Joh, ken jij CAN niet?

Vanmiddag had ik bezoek van Suzanne. Zij wilde naar Plato, geen filosofische boekhandel, maar zowat de enige platenzaak die in Utrecht nog over is. In de winkel stond muziek op. Ik had die muziek nog nooit gehoord, maar werd er wel blij van, al was het niet echt hupse muziek. Het was, ja, van alles. Het leek op muziek uit de jaren tachtig, en ook niet. Het leek op van alles, maar wat was het?

Ik vroeg het aan het meisje achter de toonbank. Ze was, denk ik, een jaar of 21. ‘Dat is CAN,’ zei ze. ‘CAN?’ zei ik. ‘Ja, CAN.’ ‘Nooit van gehoord,’ zei ik. ‘Ken jij CAN niet, joh?’ zei zij. Meestal noemen mensen van haar leeftijd me tegenwoordig ‘meneer’. Zij niet. ‘Nee,’ zei ik. ‘Volgens mij was jij toen al geboren,’ zei zij. Daar had ik niet meer van gewisseld. Het bleek om een bekende band te gaan, die eind jaren zestig werd opgericht. Holger Czukay had er iets mee te maken. Die naam kende ik wel, van iets later. Het meisje van 21 wist meer, veel meer, van de muziek van toen ik nog niet geboren was dan ik.

Geef een reactie

