13 en 14 oktober 2016

Gisteren was het 13 oktober. Bob Dylan kreeg de Nobelprijs voor literatuur toegekend. Meteen erna stak een kleine storm op, waaraan hoera-roepers en boe-zeggers een bijdrage leverden. Eerst schrok ik, maar nu ben ik geloof ik om. Bob Dylan is het goede bewijs dat je je leven lang dichter kunt zijn, zonder ooit een bundel te publiceren. En dat is ook wel eens fijn. Bovendien bewijst hij de stelling die Dieuwertje Mertens en ik in onze bloemlezing Dichters uit de bundel centraal stelden: poëzie zingt zich steeds meer los uit de traditionele bundel. Misschien is Bob Dylan niet de eerste aan wie je denkt, bij het werkwoord zingen, maar toch.

Heeft Bob Dylan al commentaar gegeven? Daar ben ik wel benieuwd naar. Heel vaak laat hij zich niet interviewen, en echt spraakzaam komt hij dan niet over. Wat ging er door de goede man heen, toen hij het nieuws hoorde? Ging er überhaupt iets door hem heen? Kan er door Bob Dylan nog wel iets heengaan? Allemaal vragen waarop ik ooit het antwoord hoop te horen. Op de officiële site van Dylan is het nieuws nog niet te lezen. Hij gaf gisteren wel een optreden in Las Vegas. Vandaag staat hij in de Indio Polo Club Desert Trip. Iemand moet het allemaal doen.

Vandaag is het 14 oktober. 14 oktober is de 287ste dag van het jaar (288ste dag in een schrikkeljaar) in de gregoriaanse kalender. Hierna volgen nog 78 dagen tot het einde van het jaar. (De feiten heb ik van Wikipedia.) Het zit er bijna op, het jaar. Vandaag viert Udo Kier, de acteur met de ogen, zijn tweeënzeventigste verjaardag. Hij speelde in films van Rainer Werner Fassbinder en Lars Von Trier, maar ook in het zeer merkwaardige Blood for Dracula, geproduceerd door Andy Warhol en geregisseerd door Paul Morrissey, een film die op IMDB maar drie sterren krijgt, wat ik toch te weinig vind.

Deze merkwaardige combinatie van absurdisme, misogynie, homo-erotische zijwegen, rollenspelen, functioneel bloot, religieuze religiehaat en karakterwisselingen (en brute maar bijna slapstickachtig en semi-esthetisch in beeld gebrachte verkrachtingen), waarbij je je niettemin geen moment verveelt, omdat het verhaal werkelijk te mooi (en onnozel) is om waar te zijn, heb ik de afgelopen twintig jaar een keer of vijf gezien. Het is echt een film voor Zomergasten vind ik, al staat hij ook al in zijn geheel op YouTube.

De Dracula van Warhol en Morrissey is, wat een verrassing, iemand die worstelt met de rol die hij moet spelen en die altijd misselijk wordt als hij bloed van niet-maagden heeft gedronken. Toch moet hij samen zien te komen en daarna trouwen met een maagd. Een balling is hij, bovendien, iemand die zijn thuisland Roemenië moet verlaten om in Italië een bruid te vinden. Daar hebben ze volgens zijn trouwe knecht Anton nog maagden, anders dan in het losgeslagen Roemenië, omdat daar streng gelovige katholieken wonen. In 1974 hebben ze in Italië blijkbaar nog maagden. Udo Kier houdt er zijn gezicht een uur en drieënveertig minuten bij in de plooi.

Bob Dylan, Udo Kier, Paul Morrissey en Andy Warhol hebben, denk ik, niet veel met elkaar te maken. Ze kwamen elkaar tegen in een stukje dat ik wilde schrijven over 14 oktober. Over vandaag. Op Wikipedia viel mijn oog toevallig op de geboortedag van Udo en ik dacht: Waar ken ik die man ook alweer van? Van de fims, dus. Ik had een andere keuze kunnen maken. Er zijn echt gebeurtenissen te over, elke dag, er komen er elke dag weer bij. En wat geweest is, kan worden nagezocht. Het is te veel om uit te kiezen. Het zou me niks verbazen als ik zelf op 14 oktober ook wel eens iets heb meegemaakt. Bob Dylan zei het al: ‘Something is happening here but you don’t know what it is, do you, Mr. Jones?’

Geef een reactie

