Een open brief aan Floris van Bommel over mijn snel slijtende sneakers

TempImgGeachte heer van Bommel,

In mei kocht ik een paar sneakers via uw webshop. Het zijn prachtige schoenen, daar doe ik niets aan af. Blauw, deels met suède bekleed, het voetbed is (zoals altijd bij uw schoenen) helemaal top en ik ben, als ik ermee rondloop, de koning te rijk. De middelbare man knapt er echt van op, van deze sneakers. De aankoop was een rib uit mijn lijf, maar ze waren in de aanbieding, dus ik dacht: vooruit dan maar. Nog belangrijker was mijn overweging dat uw schoenen altijd erg lang meegaan en dat het door mijn oma vaak gebezigde gezegde ‘goedkoop is duurkoop’ voor de producten die u op de markt brengt zeker niet opgaat. Ik heb eerder in schoenen van Van Bommel gelopen en dat was altijd een groot genoegen.

De vorige maand maakte u bekend dat u gaat samenwerken met de schrijver Jaap Robben, die ‘fan’ is van uw schoenen. In dit artikel staat te lezen wat deze samenwerking behelst. Als ik de tekst goed heb begrepen (en dat viel nog niet meteen mee), is de giftbox waarmee u op de markt gaat komen bedoeld om de naam Van Bommel een positieve klank te geven in de boekhandel. Jaap Robben is een frisse, nieuwe, altijd goed geklede en geschoeide schrijver, uw schoenenmerk is top en die kleding koopt men er dan, voor de lieve vrede, bij. Misschien gokt u er wel op dat veel lezers en schrijvers na het zien of kopen van de giftbox denken: Ja, die Van Bommel, dat lijkt me wel wat. Laat ik eens een paar schoenen van hem kopen.

Nou, zoals ik hierboven al beschreef, mijn klandizie heeft u. Ik ben, laat ik mij even voorstellen, een schrijver van proza en poëzie. Net als Jaap Robben. Ik probeer net als hij netjes gekleed door het leven te gaan en daar horen passende schoenen bij. Maar nu heb ik gemerkt dat de sneakers die ik begin mei aanschafte al flink aan slijtage onderhevig zijn. En dat vind ik, voor vier maanden, toch aan de snelle kant, zeker als ik de prijs en de beoogde kwaliteit van uw product in ogenschouw neem. Het lijkt net alsof ik bij de Manfield een door slaapdronken Aziatische kindjes in elkaar gezet paar gymschoenen onder mijn voeten heb, waar het de slijtage van de zool en de neuzen betreft. Dat heb ik nog nooit met een van uw producten meegemaakt. Ik ben diep teleurgesteld.

Wat nu, meneer Van Bommel? Ik ben een arme schrijver. Ik kan mij natuurlijk tot uw klantenservice richten, maar dan ontspint zich een eindeloze discussie over de manier waarop ik er heb gelopen en zullen alle argumenten die ik gebruik (dit is me nooit overkomen, vier maanden is wel erg rap) terzijde worden geschoven. Daar heb ik geen zin in. Ik wil netjes geholpen worden, ook al ben ik geen Jaap Robben. Ik steun het Nederlandse kwaliteitsproduct. Ik doe mijn best om in mijn werk naar dezelfde kwaliteit als u te streven. Dus ik laat me niet afwimpelen door een paar medewerkers die me zien als de zoveelste lastige figuur.

Meneer Van Bommel. Ik wil graag nog jaren een tevreden klant blijven van uw bedrijf. Maar nu dringt de wereld, in de vorm van een overdreven snel slijtend paar sneakers, zich tussenbeide. Wat gaan wij, als mensen die allebei ‘heel erg enthousiast van de nog niet platgewalste paden’ zijn daaraan doen?

In afwachting van uw antwoord en met de verschuldigde hoogachting,

Chrétien Breukers

Geef een reactie

