Lieve Beatrijs,

13632622_10210099358946897_453111781_oSommige mensen hebben vrienden, ik heb Rutger. Nu hij twee weken met vakantie is, verveel ik me. Normaal gesproken nemen we aan het eind van de dag alle belangrijke zaken even een uur door, per chat. Dan schrijf ik bijvoorbeeld dat [naam invullen] tegen de muur moet worden gezet en dan antwoordt hij: ‘Nou nou, dat is wel erg hard, misschien moet [naam invullen] alleen maar worden gemarteld.’ Alle eventuele problemen verdwijnen als sneeuw voor de zon. Blijkbaar ben ik erg gaan hechten aan die sessies want nu hij voor het eerst in jaren niet op zijn post is, voel ik me volledig onthand.

Op zaterdag, mevrouw Ritsema, nemen we uw rubriek Goede Manieren altijd door. U bent al vele jaren ons kompas in moeilijke kwesties, ons anker in de woelige zee van het leven en onze Moeder Theresa van de etiquette-kunde. Ik persoonlijk heb geen etiquette, dus het is sowieso handig om u elke week te lezen. Toch merken we de laatste jaren dat u begint te lijden aan de ziekte die mildheid heet en aan een lichte neiging tot zinloos moralisme. Het is allemaal nog wel in orde, maar ik zal u even uitleggen hoe het zit.

Deze brief bijvoorbeeld, waarin een dwarse oma boos is dat een kleinkind niet naar haar is vernoemd, had wel wat feller beantwoord mogen worden. Niet alleen complimentjes over de naam van het kind, mevrouw Ritsema, en NATUURLIJK mag die vrouw weten hoe ze haar kind noemt. Al noemde ze het Vladimira, who cares. U had die moeder een fikse draai om de oren mogen geven, verbaal gezien; uw lezers, en wij in het bijzonder, Rutger en ik dus, hebben er recht op. Beatrijs Ritsema: niet alleen in etiquette, maar ook in rechtvaardigheid. U heeft het morele gezag en kunt het zich daarom permitteren om een keer uit te halen. Laat het eens allemaal gaan, mevrouw Ritsema. De losheid zal u goed doen.

En ondertussen verveel ik me dus helemaal ongans. Wat moet ik doen? Twee weken zijn te kort om een nieuwe vriend, of nou ja, een nieuwe Rutger te vinden, en toch blijkbaar te lang om helemaal Rutgerloos door het leven te gaan. Wat adviseert u? En wees eerlijk in uw antwoord, als ik u raden mag. Ik kan er tegen, en Rutger ook.

Een hartelijke groet, De Rutgerloze Chrétien Breukers

Geef een reactie

