Huishoudelijke mededeling

1294761Na twee jaar hield mijn Bestron-stofzuiger ermee op. Het is geen groot verlies. Het ding kostte maar € 24,99 en heeft het grootste deel van zijn leven meer als bezem dan als stofzuiger gefungeerd. Qua uiterlijk had hij iets weg van een kruimeldief die een blauwe maandag aan de doping was geweest. Ik dacht, toen ik hem kocht, dat mijn bescheiden huurwoning geen grote stofzuiger nodig had.

Vorige week donderdagavond deed hij – eindelijk – drie keer ‘gwuk’ en toen deed hij niets meer. De bon die ik, door een samenloop van omstandigheden die te ingewikkeld is om hier weer te geven, had bewaard, wees uit dat de garantie vijf dagen was verlopen. Gelukkig maar. Dat bespaarde me een paar ergerniswekkende gesprekken met de helpdesk, want ik ben wel zo iemand die garantie neemt, als hij er recht op heeft. Dat is de spitsburger in mij.

Na enig speurwerk op internet viel ik voor de Sauber Multi Cyclone, een zakloze stofzuiger (want zakken raken altijd uit productie en als je dan een zak van een ‘universeel type koopt, past die net niet) met als typenummer vce-108276.2, te koop bij Blokker. Kijk maar op de foto, wat een mooi ding! En bijna gratis, afgeprijsd van 89,95 voor maar € 59,95, zeg maar € 60,oo. Ik kón hem via internet bestellen. Omdat er drie Blokkers in de buurt zijn, en omdat ik zin had om in het weekend mijn kamers te stofzuigen (vraag me niet waarom), ging ik vrijdagmiddag rondbellen. Ik negeerde de lach van het duiveltje op mijn rechterschouder. Een onverklaarbare en onverstandige beslissing.

Bij de dichtstbijzijnde Blokker was het ding uitverkocht. Ja, inderdaad, jammer meneer. Misschien kregen ze hem volgende week weer, waarschijnlijk rond zaterdag 9 juli, al kon het ook maandag 11 juli worden. Ik keek wel even verder. Op Kanaleneiland hadden ze hem. Gewoon op voorraad. Ik hoefde me zaterdag alleen even bij de klantenservice te melden, en alles kwam goed. Helemaal top meneer. De stofzuiger stond voor me klaar. Kijk, zo doe je dat, apparaten kopen.

Zaterdag meldde ik mij, rond vijf uur, bij de klantenservice. Een juffrouw overhandigde mij de doos, waarin mijn Sauber, de nomen est omen onder de huishoudelijke werktuigen, was opgeslagen. Ik keek naar de foto en zag een stofzuiger met een zak erin. Inderdaad, dat zag ik goed. Het was een Sauber met een stofzak erin. Ja maar ja! Ik had nu net om een Sauber zónder stofzak gevraagd. Meneer, had dat meteen gezegd. Die waren helaas helemaal uitverkocht. Ze kwamen wellicht wel weer terug, ooit, waarschijnlijk rond 9 juli, al was het veiliger om van 11 juli uit te gaan.

Ik voelde de lichte steek in mijn hoofd, die voorafgaat aan een woede-aanval, en greep me vast aan de balie. De juffrouw keek me even bezorgd aan en sprak toen de verlossende woorden: ze ging met de Blokker in Hoog Catharijne bellen. Die hadden er misschien nog een. Ik herademde en een minuut of twee later (‘Met Kimberley, mag ik Vinny even spreken, hé Vinny, er staat hier een man en die…’) kreeg ik te horen dat er nog één exemplaar van de Sauber, zonder stofzak, voorradig was op Hoog Catharijne.

Die kon ik, als ik dat wilde, op maandagochtend vanaf 9 uur afhalen. Hij werd tot 10 uur voor me vastgehouden. Ze gingen nu helaas bijna sluiten en waren op zondag niet open. Meestal wel, maar net op zondag 3 juli niet, voor één keer maar. Zij wist ook niet waarom. Wilde ik dat ene exemplaar reserveren? Ik stemde toe, gaf mijn naam en vertrok.

Thuis realiseerde ik me pas wat ik fout had gedaan. Ik had natuurlijk gewoon via internet moeten bestellen, dan was het ding al binnen geweest. Nu stond dat gereserveerde ding voor me klaar en ik had op maandag om 10 uur dingen te doen – al kon ik dat een beetje verschuiven en dan haalde ik het, misschien, net. Ik durfde niet meer af te zeggen en vind het lullig om gewoon niet te komen opdagen, daarvoor heb ik te lang in winkels gewerkt. Dat is slaaf van de laat-kapitalistische samenzwering in mij.

De hele zondag zat ik te stressen over het traject dat ik op maandag moest afleggen en dat ik vanochtend inderdaad heb afgelegd. Met de fiets naar de binnenstad. Check. Proberen Hoog Catharijne binnen te komen, waar nu een grote verbouwing gaande is. Hela. Je kunt tegenwoordig ook met de lift omhoog, in plaats van met de roltrap, die altijd in de buurt van de oude versie van Blokker was, de oude Blokker waarvan de hele voorkant, net als de voorkant van een paar andere winkels aan de centrumkant, is ingepakt alsof Christo in Utrecht was. Ik nam die lift. En dat, net dat, had ik niet moeten doen.

Mijn zeer slechte oriëntatievermogen hield me ongeveer een kwartier bezig, voordat ik de winkel, die wegens de verbouwing en tot overmaat van ramp tijdelijk ergens anders is gevestigd, bereikte. Toen de jongen die de klantenservice beheert eindelijk verscheen, werd mij de stofzuiger overhandigd. Ik betaalde en was nog net op tijd bij mijn fiets om te voorkomen dat Stadsbeheer die los zou knippen van de lantaarnpaal waaraan ik hem (‘dat kan wel even’) had vastgelegd. De vrouw met de grote fietsenlosknijptang keek me een beetje teleurgesteld na. Uiteindelijk was ik maar anderhalf uur te laat. Nog maar een uur of zes en dan lekker stofzuigen.

Geef een reactie

