Mijn teken is: Ram

ramIk kijk elke dag naar mijn horoscoop op de website van Elle. Mijn teken is: Ram. Elle is een blad bedoeld voor vrouwen, meen ik uit de inhoud ervan gemerkt te hebben (‘Dit zijn dé kapsels die je meteen wil gaan rocken op het strand’) maar daar trek ik me niks van aan. De sterren zijn gender-neutraal. Het is hun stand aan het firmament die telt, niet het geslacht van de persoon die de boodschappen tot zich neemt.

Natuurlijk geloof ik niet in de teksten die ik desondanks gebruik om me door de dag te slepen. Toch sla ik ze nooit over. Gisteren was er hoop: ‘Er hangt vandaag een gevoel van opluchting in de lucht. Je realiseert je ineens dat, hoe stressvol het leven ook is, je uiteindelijk zelf kunt bepalen hoe je ermee omgaat. Zelfs als de omgeving niet verandert, heb jij de keus om het anders te benaderen.’

Wát ik anders moest benaderen, wist ik niet precies. Mijn leven? De omstandigheden? In het proza van Elle is alles mogelijk, zelfs als het woord ‘het’ alleen op ‘leven’ terug lijkt te kunnen slaan, en dat is wel fijn. De interpretatie van het gebodene is altijd volledig aan de lezer zelf. Misverstanden zijn uitgesloten, behalve misverstanden die je zelf in het leven roept. Helaas had ik gisteren een deadline, dus ik kon me nog niet volledig wijden aan het bepalen van mijn houding tegenover leven en omstandigheden. Vandaag is, wie weet, de ideale dag om ermee te beginnen.

Hoewel. Vanochtend stond er: ‘Er hangt vandaag een gevoel van opluchting in de lucht. Je realiseert je ineens dat, hoe stressvol het leven ook is, je uiteindelijk zelf kunt bepalen hoe je ermee omgaat. Zelfs als de omgeving niet verandert, heb jij de keus om het anders te benaderen.’ Ja zeg. Er was iemand vergeten om de tekst te verversen. Vast een stagiaire die niet op de juiste knop in het CMS had geduwd voordat ze vrijdag aan het bier, of aan de wijn, ging. Wat te doen, met deze sterrenkundig inmiddels belegen tekst?

Onder de douche schoot de oplossing me te binnen. Die was zo eenvoudig, dat ik er enige tijd voor nodig had om hem te zien. De redactie van Elle had de tekst met opzet twee keer geplaatst, want zij kent haar pappenheimers. Die gaan heus niet, na één aansporing, alles in hun leven meteen anders benaderen en/of hun leven veranderen. Het zijn immers vrouwen. Dit heb ik niet gezegd. Zoiets zou ik nooit zeggen; ik heb maar een seksistische opmerking op mijn repertoire, en die luidt: Vrouwen zijn altijd hun sleutels kwijt (wat overigens nog waar is ook). Maar goed, pas als de lezeressen (en ik) van Elle de boodschap met enige kracht erin krijgen geramd, komen ze in actie. En in actie komen is noodzakelijk, anders klopt de tekst van de astroloog niet.

Vandaag gaat het dus gebeuren. Vanaf vandaag. Ik voel de opluchting meteen, ondanks mijn door stress geregeerde leven. Een leven dat ik, als het nodig is, ga veranderen. Ik ga lekker zelf bepalen hoe ik daar mee omga (en ik ga zo meteen een middagdutje doen, als ik daar zin in heb). Mijn omgeving verandert nu al jaren niet, helaas, maar ook daar leg ik me bij neer, geheel in vrede met alles om mij heen. Het is zo, en het is goed. Ik zal die omstandigheden eens zó benaderen, dat ze er niet van terug hebben.

Geef een reactie

