Simenons genen

13407192_10209812387012778_4094882670406027303_nGisteren zat ik twee meter verwijderd van het genetische materiaal dat Georges Simenon (1903-1989) heeft overgedragen op zijn zoon John (1949). De zoon heeft de ogen van de vader. Mijn close encounter met het Simenoneske vond plaats in De Uitkijk, waar een voorvertoning was van het eerste deel van een nieuwe serie Maigrets die BBC One gaat uitzenden. Rowan Atkinson speelt de rol van Maigret, John Simenon is een van de producers; vanaf 1 juli is deel 1 te zien op Ziggo.

Tijdens de voorvertoning had ik tijd om mijn gedachten alle kanten op te laten waaien. Atkinson is niet de beste Maigret die ooit op het scherm is gebracht, maar eigenlijk is het ook onmogelijk om Maigret te spelen. In de boeken van Simenon doet Maigret niets, hij is er alleen maar. Die massieve aanwezigheid is door geen enkele acteur uit te beelden vrees ik, al zal het nog vaak worden geprobeerd.

In de Q&A na afloop zei John Simenon dat hij Atkinson wel een goede Maigret vindt. Hij kan moeilijk iets anders zeggen, maar de reden die hij gaf was wel intrigerend. Hij vindt dat Atkinson de empathie die Maigret karakteriseert goed overbrengt. Nu heb ik Maigret altijd gezien als iemand die alles wil begrijpen, maar niet echt als een empathisch figuur. Empathie is meer iets voor mensen die zich op andermans gevoelens storten en proberen te verhullen dat ze naar de zwakke plek van iemand zoeken, voordat ze toeslaan.

Maigret houdt zich meer aan het devies van de schrijver Simenon: ‘Comprendre et ne pas juger’. En dat is toch een ander paar mouwen. Het is niet voor niets dat de sympathie of het begrip van Maigret regelmatig uitgaat naar iemand die de boef is. Maigret houdt zich niet bezig met huis-, tuin- en keukengevoelens. Hij is de onbewogen beweger die de zaken die hij oplost bestiert.

Na afloop van de voorvertoning kreeg ik een goodybag met allerlei leuke dingen erin. Een usb-stick met BBC-logo, een moleskinboekje met BBC-logo, een Maigret in het Nederlands, een folder van BBC One, maar vooral, vooral kreeg ik een fijne pen in een doosje dat flap doet als je het sluit, omdat er een soort magnetisme in het deksel is verwerkt; doosje en pen zijn voorzien van het BBC-logo, overigens.

Die pen en het moleskineboekje maakten dat ik meteen zin kreeg om zelf een verhaal te schrijven. Lekker schrijven in een nieuw schrift, net als vroeger op school.

In die stemming liep ik via de Leidsestraat en het Koningsplein naar het Spui, waar ik enige tijd in de etalage van Boekhandel Athenaeum stond te kijken. Heel even dacht ik in de winkel Joubert Pignon te herkennen, maar dat leek me sterk. Tot de op Joubert Pignon lijkende man gebaren begon te maken, naar mij, en Joubert Pignon bleek te zijn. We troffen elkaar voor de ingang. Hij blijkt niet alleen in Athenaeum Haarlem te werken, maar ook in Athenaeum Amsterdam. Sommige mensen hebben altijd geluk.

Even later gingen we naar binnen. We spraken over de stortvloed aan nieuwe boeken die dag in dag uit verschijnt en aan de onmogelijkheid om die allemaal te lezen. Pignon en ik kwamen tot de conclusie dat je wel helemaal gek moet zijn, als je nog een eigen werk aan die stortvloed toevoegt. Wie durft nog te beschikken over de mengeling van hoogmoed en zelfoverschatting die daarvoor nodig is? Wie, behalve Joubert en ikzelf?

Onderweg naar het station legde ik even aan in Café Scheltema. Ik pakte de boeken uit die ik in Athenaeum, van Joubert, had gekocht. Job en Hotel Savoy van Joseph Roth, ooit een vaste klant in dit café. Ik stopte ze in de goodybag en keek naar het moleskinboekje en naar dat fijne pennendoosje dat flap doet. Heel even overwoog ik ze tevoorschijn te halen en iets te schrijven, hier, op historische grond. Maar ik deed het niet.

Geef een reactie

