Richtlijnen voor de jaarverslaggeving

Op de Vijverberg zat een knappe vrouw. Ze droeg een witte jurk en daaroverheen een paars vestje. Haar bruine haren had ze opgestoken, maar er waren een paar lokken die zich daar niets van aantrokken. De sneakers die ze droeg detoneerden nauwelijks. Ik ging niet te ver van haar vandaan zitten, want ik wilde zien welk boek ze aan het lezen was.

Ik nam Voetbal van Jean Philippe Toussaint uit mijn tas en begon ook te lezen. Na een paar minuten draaide ik mijn hoofd naar haar toe en probeerde te zien wat er op de kaft stond. De hoek waarin ze het ding vasthield was net niet gunstig. Ik schoof iets dichterbij. Toen ik nog twee keer had proberen te kijken, richtte ze zich op.

Ik verdiepte me weer in Toussaints boek. Ik had het inmiddels uit, maar ik durfde het niet op te bergen. Ik wilde die andere lezer blijven, die toevallig naast haar zat. Het was redelijk druk, ik had op geen van de andere banken een plek kunnen vinden.

Na nog drie pogingen van mij klapte de vrouw het boek dicht. Ze stopte het in haar tas en stond op. Met haar handen, ze had ook erg mooie handen, veegde ze de kreukels uit haar jurk. Ze pakte haar tas op en wilde weglopen.

Dit kon ik niet laten gebeuren. Ik stond ook op, griste mijn tas mee en sprak haar aan.

‘Mevrouw…’
‘Laat me met rust.’
‘Nee u begrijpt me verkeerd. Het gaat me om het boek.’
‘Wat is er met mijn boek?’
‘Ik moet weten wat de titel is.’
‘Waarom moet u dat weten?’
‘Ik zag u zitten en ik kon niet zien wat de titel is en als ik dat niet weet, kan ik de rest van de dag alleen aan uw boek denken.’

Hoe het verder is gegaan weet ik niet meer. Ik herinner me alleen dat ik aan de mouw van haar vest trok en dat er iemand was die in mijn oor schreeuwde dat ik op de grond moest gaan liggen. Volgens de agent die me vanmiddag op de trein zette, had de vrouw geen aanklacht ingediend.

Toen ik thuis kwam had ik mail van haar. Het boek dat ze las heet Richtlijnen voor de jaarverslaggeving, voor kleine rechtspersonen. Als ze het uit heeft, mag ik het van haar lenen.

Geef een reactie

