HR manager doet tai chi

Ik wandel tegenwoordig niet alleen minimaal 10000 passen per dag, ik zit op tai chi. Jaren heb ik niet naar mijn lichaam omgekeken en nu ben ik van het plan het nog heel veel jaren wel te doen.

Ik was eerst bang dat het een soort yoga zou zijn voor mensen die geen yoga willen doen, maar dat valt erg mee. Er zitten wel vrouwen op tai chi die net zo goed, of beter, op yoga hadden kunnen gaan, maar dat is niet zo erg. Ze krijgen de kans niet om er een naaikransje van te maken, daar zorgt Klaas wel voor.

Klaas is onze leraar en hij heeft in Amerika gewoond. Daarom praat hij met een Amerikaans accent en leren we alle bewegingen in het Engels, zodat ik nu dagelijks oefen op poëtische namen als Grasp the bird’s tail en Carry the tiger over the mountain. Het klinkt onschuldig, maar het is echt sport en ik voel het door mijn hele lichaam.

Een van de vrouwen die in wezen geschikter is voor yoga heet Ingeborg. Ingeborg gaat steeds met Klaas in gesprek, want ze heeft vroeger een vriend gehad die ook leraar was in tai chi. Deze vriend was een Chinees en ja, de Chinezen hebben het uitgevonden, dus Ingeborg spreekt met een vorm van autoriteit. Het is Klaas twee lessen gelukt om niet te ontploffen.

Toen ontplofte hij, nadat Ingeborg hem had gewezen op de stand van zijn heup, die volgens haar niet in de juiste, door de Chinese leer gedicteerde stand stond. Klaas zei dat zijn fucking heup precies goed stond en dat zij, Ingeborg, kon kiezen of delen, tussen haar China man of hem, Klaas, de man die in de jaren negentig van de vorige eeuw door de beste Chinese én Tibetaanse leraren was opgeleid. Klaas doet ook aan een Tibetaanse vorm van tai chi.

Enfin. Ingeborg huilde en verdween van het toneel. Niemand liep haar achterna. En een kwartier later was ze er weer, ze snikte af en toe nog een beetje na maar heeft tot nu toe geen enkele vorm van kritiek meer over haar lippen laten komen. Volgens mij is ze een beetje verliefd op Erik, een man die in de IT werkt en op zoek is naar balans in zijn leven en zijn lichaam.

Tijdens het voorstelrondje heb ik over mezelf gelogen. Ik had geen zin om te zeggen dat ik schrijver ben, met als vaste reactie: ‘Wat leuk. Is het gek als ik nog nooit iets van je heb gelezen?’ Daarom ben ik nu een keer per week een HR Manager van een bedrijf in logistieke producten, die voornamelijk worden geleverd aan Japan en Singapore. Ver weg liegt gemakkelijker.

Ik weet niet wat dat zijn, logistieke producten. Er heeft nog niemand naar gevraagd.

Geef een reactie

