Heeft u uw spaarkaart bij u?

Ik heb een spaarkaart bij de kapper. Twaalf stempels betekenen 50% korting. Toen ik vorige week een afspraak maakte, was ik elf stempels ver. Na de‘behandeling’, die als gewoonlijk was begeleid door verhalen over verre vakanties en de in verre landen genoten etenswaren (‘schnitzels zo groot als deurmatten, meneer, maar ik had mijn bordje na een half uur keurig leeg’), haalde ik, afgeborsteld en weer helemaal fris voor de zomer, met enige triomf het kartonnetje tevoorschijn.

‘Ah, ik zie dat u de volgende keer korting krijgt,’ zei mijn kapster. En ze zette de twaalfde stempel netjes midden in het twaalfde vierkantje.
‘Nee, nee. Ik krijg nú korting. Het is mijn twaalfde bezoek en nu betaal ik €10,75 in plaats van €21,50.’
‘Zo werkt dat niet meneer. U krijgt de vólgende keer 50% korting.’
‘Waarom?’
‘Omdat dat nu eenmaal zo is. Regels zijn regels’

Ik voelde een kille woede door me heentrekken. In een flits zag ik een bezem staan, waarmee ik een deel van het interieur aan gruzelementen kon slaan. Om over al die scharen en scheermessen binnen handbereik maar te zwijgen. Maar ik liet het overtrekken en maakte niks kapot. Ik scheurde zelfs mijn spaarkaart niet in stukken.

‘Ik wil met de eigenaar van de zaak spreken.’
‘Ik bén de eigenaar.’
‘Ook dat nog. Nou, zo kan ik ook korting geven. Een ingewikkeld systeem van spaarkaarten invoeren, kaarten die toch iedereen aan de lopende band kwijtraakt, en dan ook nog eens uitstel van korting bedingen, op basis van allerlei regels die ik nog nooit van mijn leven ergens heb zien staan.’

Mijn kapster had juridisch geen poot om op te staan. Ik had zin om een rechtszaak te beginnen. Of om in de nacht terug te komen en een brandbom door het raam te gooien.

‘Ik kom hier nooit meer terug.’
‘Dat vind ik jammer meneer. U mist dan trouwens uw korting.’

Hoe ik thuisgekomen ben? Geen idee. Uren later galmde de zin ‘vergeet uw spaarkaart niet mee te nemen meneer’ nog door mijn hoofd. In de nek vind ik het deze keer iets te lang zitten, maar ik durf de eerstkomende weken niet goed terug te gaan.

Geef een reactie

