Toespraak Ralf Mohren in Boekhandel Wim Krings, 27 maart 2014

Bij de boekpresentatie van Een zoon van Limburg 27 maart 2014 te Sittard

Chrétien Breukers zag ik voor het eerst in café Maria in Utrecht. In een opwelling had ik besloten om ’s ochtends van mijn woonplaats Eindhoven naar Utrecht te gaan om de Sittardse muzikant Skinnie te zien. Ik volgde hem en de rest van de Limburgse band Herberg de Troost voor wat eens een boek moest worden.

Er waren geen of nauwelijks betalende bezoekers. Toch zei Skinnie toen we buiten stonden te roken en naar de langslopende vrouwen keken:

‘Ik heb zin om te spelen.’

Na een paar nummers verdubbelde het publiek, want Chrétien kwam het café binnen. Hij ging zitten, bestelde een trappist en samen luisterden we naar Skinnie die ons, helemaal in Holland,  een privéconcert gaf.

Veel zeiden we niet en dat hoefde ook niet.

Een paar maanden later zag ik hem – weer in Utrecht – bij de oversteek naar de Damstraat. Hij met de fiets. Ik te voet. Ik herkende hem, maar wist niet wat te zeggen en zei dus niks.

Om een dag later veilig vanachter mijn computer een berichtje naar hem te sturen:

‘Hé, zag ik jou gisteren niet in Utrecht, bij de Damstraat?’

Limburgser dan dat krijg je het niet.

Ik mag dat zeggen, want ik ben net als hij een zoon van Limburg.

Toen ik 18 was, vertrok ik naar Utrecht. Ik vond dat nogal wat. Met knikkende knieën ging ik de brug bij Zaltbommel over. Limburgers die naar Utrecht gaan komen van ver. Letterlijk en figuurlijk. Tenminste ik wel.

Ik was bang om de weg kwijt te raken in die grote stad. Wat meespeelde bij mijn keuze voor Utrecht was dat mijn neef daar al studeerde. Dus ik had daar niet alleen een Limburger bij de hand, maar ook nog eens een Limburger die ik kende. Gewoon uit Grevenbicht.

Het mocht niet baten. Mijn eerste keer los in de grote stad verliep precies op de manier die ik had willen voorkomen.

Ik had een briefje gemaakt met daarop de route naar mijn kamer. Oudegracht, Lange Smeestraat, Catharijnesingel, Briljantlaan, WA Vultostraat.

’s Nachts stapte ik naar buiten bij Tivoli en ik kwam terecht op de Korte Smeestraat. Dat is me daarna nooit meer gelukt. De Lange Smeetstraat is Tivoli uit en naar rechts. Meer niet. Maar die avond leek De Lange Smeestraat opgelost, even onzichtbaar en onvindbaar als de Kloosterstraat uit het Dwaallicht van Elsschot. Mijn kamer, laat ik die dan ook maar Maria van Dam noemen, leek onbereikbaar.

In blinde paniek vroeg ik een brede Utrechter met een stierennek en korte agressieve stekeltjes op zijn hoofd waar de Lange Smeestraat lag. Hij kauwde langzaam op mijn woorden om ze van mijn zware accent te ontdoen. En vroeg vervolgens in lijzig Utrechts of ik daar soms een kroeg moest hebben.

Ik antwoordde met een veel te hoog stemmetje:

‘Nee, ik ben mijn kamer kwijt.’

Het kwam goed. Tussen Utrecht en mij. Tussen Holland en mij. Ze verstaan me tegenwoordig tot helemaal daarboven.

En eerlijk waar, ik hoef niet terug. Ik wil niet terug naar Limburg. Tenminste niet echt. Denk ik.

Afgelopen dagen las ik zijn boek en sindsdien ken ik Chrétien Breukers beter. Veel beter. Maar dat niet alleen. Ik ken mezelf ook beter, want ik heb woorden gekregen voor mijn relatie met Limburg.

Ik ben namelijk precies hetzelfde. Ik ben de voetbalsupporter die zijn eigen club, die op degraderen staat, afbrandt om vervolgens laaiend te worden als iemand anders dat doet.

Ik kan behoorlijk vitten op mijn provincie, maar van anderen -Hollanders, Brabanders- pik ik dat niet.

Limburg zal buiten Limburg –alleen buiten Limburg – altijd de voetbalclub zijn die ik verdedig. Hoe vaak degradatie ook dreigt. En elke keer als ik terugrijd van Eindhoven naar Geleen krijg ik de neiging om te toeteren als ik net onder Budel, in die ene bocht het bordje De Limburgers heten u welkom zie staan.

En soms doe ik dat ook.

© Ralf Mohren

 

Geef een reactie

