Lagere school

Vandaag ging onze oudste dochter voor het laatst naar de lagere school. Wat zal ze zich hier later van herinneren, van deze dag? Het contact (voor de laatste maal in die samenstelling) met de medeleerlingen? De persoonlijke brief die ze van haar onderwijzer kreeg?

Zelf herinner ik me vrij veel van de lagere school, maar de laatste dag kan ik niet meer oproepen. Misschien hebben we met meester Kwaspen een klassegesprek gehad? Het zou zomaar kunnen, al was er tijdens onze schooltijd nog geen gedoe met kringgesprekken en de ‘eigen inbreng’ van de leerling.

Onze dochter was onder de indruk. Niet heel erg, en het was niet voortdurend merkbaar, maar toch. Ineens zag ik hoe het in zijn werk gaat: een sprong maken, een grens overschrijden, een stap zetten richting volwassenheid. Op een dag ga je ineens nooit meer naar de lagere school.

Ach, de lagere school! Ik geloof dat ik nooit gelukkiger ben geweest op een instelling van onderwijs, dan tijdens mijn zes jaren op de St. Barbaraschool te Leveroy. Ik ging naar school en ik kwam weer thuis, en alles ging in een mij toen gelukkig stemmende regelmaat (en zou altijd zo blijven). Toen kwam de middelbare school en was het uit met de pret. Net als Hanno Buddenbrook vond ik er weinig aan en wilde ik kunstenaar worden.

Omdat tussen ons huis en de school een drukke verkeersweg ligt, brachten we de dochters elke ochtend, om en om, tot net over die verkeersweg. Bij de rode brievenbus gingen ze dan alleen verder, richting school. Vlak voordat ik de draai nam naar de bakker, keek ik altijd nog even om. Daar liepen ze, twee meisjes met een rugzak. Met elkaar pratend. Ze zwaaiden, en dan moesten ze verder. Nu moet de jongste volgend jaar alleen naar school, vanaf de rode brievenbus.

Een gedachte over “Lagere school

Geef een reactie

