Lezen (71)

MIjn opa rookte pijp. Dit heeft me voor de rest van mijn leven besmet met het idee dat mensen die pijp roken aardig zijn. Schrijvers die pijp roken bevestigen dat idee niet per se. Was Mulisch aardig? Of Simenon? Ik denk het niet, en toch zie ik Simenon altijd wel graag, op foto’s en in filmpjes, eeuwig met die pijp in de weer.

De reden waarom ik een auteur wel of niet mag, en dat is inderdaad vaak een persoonlijke kwestie, blijft meestal onberedeneerd, is afhankelijk van dezelfde processen die ook een rol spelen bij het al dan niet mogen van niet-schrijvende medemensen. Alle uitleg, elke literatuurbeschouwing, is een voetnoot bij het onberedeneerde.

Zo kan ik zeggen: Simenon kwam uit Luik, niet ver van mijn geboortegrond vandaan. Zijn moeder kwam uit Belgisch-Limburg, net als mijn oma. Hij is een schrijver die sterk op zijn impulsen werkt, geen schaver, niet iemand die na vier of vijf jaar met een uitgewogen boek tevoorschijn komt, meer iemand voor zes romans per jaar. Daarnaast was hij een beetje een zeur, iemand met weinig uitgesproken opvattingen, en als hij moest kiezen was hij eerder opportunist dan held.

Hij was, kortom, een wat gewone man met hier en daar zijn dingen – zijn manische productie, zijn veelwijverij, zijn vrieskist-achtige karakter… en die pijp, en die heeft me toch over de streep getrokken, ooit, om zijn werk te gaan lezen.

Misschien is het goed om de literaire kritiek, die niet veel méér is dan de uitgewerkte, met een laagje beschaving bedekte uitwerking van persoonlijke voorkeuren, ja zelfs van voorkeuren voor bepaalde personen, los van hun werk, zich eens meer te laten richten op dit aspect, dat lezers misschien goed kennen maar waar in het openbaar niet over wordt geschreven.

Natuurlijk leidt dit tot onredelijke besprekingen, op niet-literaire gronden. Maar wie de meeste boekenbijlagen doorneemt, ziet al snel dat het proza vande meeste recensenten er een stuk leesbaarder van zouden worden.

Na het schrijven van dit stukje ga ik de stad in. Een pijp kopen.

Geef een reactie

