‘Alleen in mijn gedichten kan ik wonen’*

Voor de familie Nicolich en Jan van der Valk

Nergens ben ik thuis, behalve in hotels en grote huizen.
Mijn smaak: die van een lekkerbek. Vandaal van hart,
maar met een kern van suikergoed. Het haar zo zwart
als toermalijn. Ik ben de dichter die voor u een lied,

een lofzang of een in memoriam zal schrijven. Kijk: 
de camping is al leeg. Het huis gesloopt. De kamer
als door een tornado leeg geveegd. Ik schrijf u helemaal
aan gort. Mijn zinnen als gitaarsnaren zo strak.

Tot slot: hier is de rekening. U kunt die desgewenst
voldoen in maandelijkse porties. Ja, die lege plek,
daar moet uw signatuur. Daar komen we dan samen,
na wat overleg, adviesgewijs, zonder veel moeite uit.

* Citaat: J.J. Slauerhoff
2 gedachtes over “‘Alleen in mijn gedichten kan ik wonen’*

  1. Hai Chrétien,
    Ik heb ook een gedicht geïnspireerd door dit gedicht van Slauerhoff geschreven. (zit in mijn nieuwe bundel) Vind het leuk als je het een keer op jouw blog plaatst.

Geef een reactie

