Lezen (65)

Op 10 augustus 1994 schreef Anthony Mertens in de Groene: ‘Het banale en sentimentele krijgen in deze debuutroman het volle pond, maar steeds zijn er die lange neuzen trekkende, shandyeske gebaren die de zaak rechttrekken. Maandenlang lag dit debuut op mijn bureau, het werd tijd er eens de aandacht op te vestigen.’

Hij had het over Films, vaders & neuzen van Jan van der Mast, dat in de literaire serie van de SUN verschenen was. Als ik de recensie goed begrijp (maar zoals gewoonlijk had Mertens het vooral over de dingen die hij wist, niet zozeer over het boek dat hij besprak), vond hij Van der Mast wel een originele auteur.

Ik vond dat ook. Helaas herinner ik me het boek niet meer zo goed, of eigenlijk: helemaal niet meer. Het zal ongetwijfeld over vaders hebben gehandeld, en over neuzen. En over films. De vergelijking die Mertens maakt met Sterne duidde er in elk geval wel op dat de auteur over een speelse pen beschikte. De gebaande paden liet hij onbetreden. Volgens mij stonden er zelfs plaatsjes in, in het boek.

De auteur komt, achttien jaar later, met een tweede boek bij een reguliere uitgeverij (na een uitgave in eigen beheer): De kleine keizer. Op de voorkant van het boek staat dat het een ‘wervelend epos over de kleinste man ter wereld’ is, ‘gebaseerd op het ware leven van Gerrit Keizer (1874-1946).’

Het opvallende aan het boek, nu ik op bladzijde 100 ben, is de uitermate onwervelende gang die het verhaal gaat. Het is veel ‘en toen en toen en toen’. Ja, het is allemaal heel wat, wat die kleine mens meemaakt, hij heeft het niet gemakkelijk, maar wat is er nu eigenlijk precies áán, aan dat boek?

Ik vrees: kraak noch smaak.

A good read is normaal gesproken niet te versmaden. Dat hoeft niet altijd een werk te zijn dat Tristam Shandy naar de kroon steekt. Een detective of een echt gebeurd verhaal op zijn tijd, ik zou er geen kwaad woord over zeggen. Simenon is een van mijn favoriete schrijvers. Die is ook niet aan de lopende band origineel.

Ik kan niet zeggen dat ik iets had verwacht van dit boek, want ik had al jaren niet aan Jan van der Mast gedacht. Maar om die originele debuutroman ga ik wel… doorzetten. Wie weet komt het nog.

2 gedachtes over “Lezen (65)

Geef een reactie

