Gedicht Europees Kampioenschap

Tijdens het Europees Kampioenschap voetbal zendt Cultura gedichten uit die speciaal voor het toernooi zijn geschreven (en in het Olympsch Stadion van Amsterdam opgenomen). Aan het woord komen onder meer P.F. Thomése, Henk Spaan, Anna Enquist, Tsead Bruinja, Ingmar Heytze en Ellen Deckwitz. Mijn bijdrage gaat over de Poolse wonderspits Grzegorz Lato (en over mijn vader):

Grzegorz Lato, WK 1974

Mijn vader speelde in de spits: kaal en onopvallend.
Gevangen in een vreemde wereld. Dat uiterllijk: drie
modes in de min. Die altijd in zichzelf gekeerde blik.

Het was mijn vader die tegen Haïti scoorde, of tegen
Joegoslavië. Hij juichte ingetogen: arm omhoog en op
een draf weer naar de middenstip. Hij scoorde vaak.

De beelden die ik achtendertig jaar te laat echt zie
zijn van een ander mens: de mode heeft hem ingehaald,
het beetje haar wuift zwierig naar één kant. Mijn vader

scoort wel zeven maal op één WK. Zelfs tegen Brazilië.
Veel mooier is het nooit geweest. Veel mooier
gaat het nooit meer worden. Mijn vader, Grzegorz Lato,

samen, elk aan één kant van hun IJzeren Gordijn.

© Chrétien Breukers

Een gedachte over “Gedicht Europees Kampioenschap

  1. Vorig jaar werkte ik een week voor een bedrijf dat digitale reclameborden plaatst in stadions van clubs die in het betaald voetbal actief zijn. Van die borden die in U-vorm langs drie kanten van het speelveld staan opgesteld. Slavenwerk. Ben er na een week mee gekapt. Datzelfde bedrijf gaat in juni die borden in stadions in de Oekraïne plaatsen. Wel passsend – slavenwerk in een dictatuur.

    Ik mag dus hopen dat de dichters die deze onzin legitimeren zich vet laten betalen voor hun propagandaverzen.

Geef een reactie

