Lezen (59)

Op 5 mei is in de Utrechtse buurt waar ik woon, Lombok, een vrijmarkt. Deze vorm van vuilnisuitruil roept een heel basale economie in het leven, voor één dag. De buurman verkoopt een plantenbak aan de overbuurman, die een doos vol schroeven terug weet te plaatsen. Allebei zijn ze twee euro rijker én armer. De som aan het eind van de dag komt uit op 0.

Het is boeiend om te zien hoe mensen voorbijtrekken, met hun net verworven schemerlampen, kinderbedjes, draaitafels en langspeelplaten. Tassen vol kleding worden, alsof het kostbare lading betreft, de wijk uit gekruid. Mensen raken bijna slaags om de computer (nooit mee gewerkt, altijd bij een oud vrouwtje gestaan, hoogstens een keer mee gegamed door een neefje) van 120 euro. Het naambordje van Dell valt er bijna vanaf, onder zoveel vocaal geweld.

Zelf verkoop ik op 5 mei boeken. Boeken die ik al jaren heb en nooit meer inkijk, of in wens te kijken. Boeken die door uitgevers of auteurs zijn gezonden, in de hoop op een recensie. Boeken die ik zelf ooit kocht, voor een euro of twee, op andere rommelmarkten. Boeken waarin het levensverhaal van zielige mensen staat opgetekend, in een taal zo afschuwelijk dat je er bijna van moet huilen, van die boeken waarvan het je verbaast dat je ze überhaupt in huis hebt. Of dringen die boeken ’s nachts naar binnen, zomaar, om zich een plekje tussen collega-boeken te verwerven?

Het meest verheug ik mij op de komst van wat je inmiddels de ‘vaste klanten’ kunt noemen. De man met de fietstassen, die drie keer langskomt en elke keer een boek of vijf koopt, kreunend van ellende (‘het hele huis staat al vol’). De man in korte broek, ongeacht het weer, die van biografieën en letterkundige studies houdt. Het echtpaar dat mij vriendelijk de les leest, omdat ik zulke mooie boeken verkoop. De jongen die dichtbundels koopt en dan zegt dat hij poëzie ‘best heftig’ vindt.

Aan het eind van de middag komt de huiswijn van de Aldi op de kraam te staan en begint het echte standwerken. Alles weg, desnoods voor minder dan een euro. En een glas wijn erbij.

Kortom: mis het niet, op 5 mei. Hoek Laurens Reaalstraat / Abel Tasmanstraat. Bij de blauwe voordeur.

Geef een reactie

