Lezen (54)

Via via via kwam ik bij dit jolige artikel terecht. Dirty Little Reading Secrets, het blijkt bij nadere beschouwing allemaal mee te vallen. Ik bedoel, dat kan toch veel en veel erger. Nee, ik ga die ergere lijst niet geven.

Hoewel de verleiding groot is om Hele Erge lijstjes te maken. Van ‘Joodse boeken die ik nooit las’ (Het bittere kruidHet achterhuis) via ‘Limburgse boeken die ik nooit las’ (Het VlaaienboekDe bonte storm) tot en met ‘Boeken van negers die ik niet kon uitlezen’ (daar weet ik nog geen voorbeeld van).

Maar nee.

Het maken van lijstjes is sowieso een vreemde bezigheid. Ik doe het eigenlijk nooit. Misschien zou ik er mee moeten beginnen, want ik maak bijvoorbeeld ook nooit lijstjes van dingen die ik nog moet doen, of geld dat ik heb uitstaan et cetera. Ik ben gewoon niet zo geordend, geen lijstenmens.

Rebecca Joines Schinsky is dat blijkbaar wel. Helaas heeft ze ook last van humor: ‘I can’t keep Tom Wolfe and Tom Robbins straight. One of them wore a white suit, but I don’t remember which. Also, when I think of Tom Robbins, I picture Tim Robbins circa The Shawshank Redemption.’

Ha ha ha.

Jammer genoeg ga ik geen lijstjes maken. Al heb ik ondertussen wel zin om ‘De tien bloggers die niet geestig zijn’ op te stellen. Rebecca Joines Schinsky staat erin, dat is het enige dat ik tot nu toe kan verklappen. Ik heb wel een idee wie op nummer 1 komt te staan, maar er zijn zo veel bloggers, zo veel niet-geestige bloggers ook.

(Ik neem me voor om nooit meer zomaar wat in de rondte te klikken en per ongeluk op dit jolige artikel terecht te komen. Het is voor niemand leuk en voordat je het weet ben je een posting verder.)

De schrijfster heeft overigens wel een punt: ‘I really didn’t like Jane Eyre. Appreciating a work’s significance is not the same as liking it. Simple as that.’ Daar heeft Pierre Bayard ook, en beter over geschreven. Dat is geen ‘dirty little reading secret’, dat is een onderwerp voor een essay. Althans, als het onderwerp wordt behandeld door Bayard.

Geef een reactie

