Lezen (20)

Groot nieuws: de lente zal vreselijk zijn, dit jaar. Dertig graden in de schaduw. Mussen die van het dak vallen. Mannen in korte broek. Vrouwen met bleke benen die rokjesdag doen, ook al is dat nergens voor nodig.

De lucht zindert er al een beetje van, van de lente. Daarom is het tijd voor een jaarlijks rondje Melige Boektitels. Melige Boektitels? Ja, Melige Boektitels. Dat zijn boektitels waar je om moet lachen, ook al zijn ze niet komisch bedoeld.

Ik werd ooit op dat fenomeen gewezen door een vriend, die mij prachtige voorbeelden wist te tonen: Meisjes met een smalle beurs is nog steeds een van mijn favorieten, net als In het warme vossenhol, een titel die Gerard Reve had kunnen bedenken (maar niet heeft bedacht, al kwam hij wel met toppers als Een trekkend bestaan, een boek dat helaas nooit is geschreven en dus niet echt meetelt).

In een antiquariaat zag ik ooit deze prachtige titelHij nam het kruis en ging. En deze mag er ook zijn: Juf Jet heeft jeuk. Natuurlijk mogen in dit overzichtje niet ontbreken: De geheime spleetMeer poten!, herinneringen aan drie decennia luchtvaartsport, Kruis en gratie en Spaans meisje op Ameland.

Ik geef toe: het wordt snel érg melig (Gepaard met een lach) of zelfs ál te melig (In het kruis zal ‘k eeuwig roemen), maar toch is het soms ronduit wonderbaarlijk, welke schund mensen de wereld in durven helpen: Waarom nonnetjes samen klaarkomen en andere wonderen van het wad. Alsof de katholieke kerk het al niet zwaar genoeg te verduren heeft gehad…

Het is natuurlijk niet allemaal om te lachen, wat de klok slaat. Zo rustte mijn oog ooit op De zaak van de gillende vrouw en besef ik best wel dat de Friezen onlangs liever hadden willen roepen: Glijden maar.

Nu ja. Tot troost. Al moeten we allemaal Klein beginnen (een titel die ooit door de Vieze Man is besmoezeld), Hoger en hoger… gaat de raket.

Een gedachte over “Lezen (20)

Geef een reactie

