Lezen (18)

De Slegte is misschien wel de beste boekhandel van Nederland (en Vlaanderen). Sinds kort verkoopt men daar nieuwe boeken, maar die staan in een paar kasten verdekt opgesteld. Je hebt er nauwelijks last van. Ramsj en tweedehandsboeken, boeken die het in de reguliere tussenhandel niet haalden of die door hun baasje uit huis zijn gezet, vormen de meerderheid.

Vanmiddag zag ik tussen de in prijs opgeheven werken bijvoorbeeld het verzamelde proza van Frans Kellendonk (twee delen), een roman van de onlangs overleden Doeschka Meijsing, essays van haar nog levende broer Geerten, twee delen brieven van Fernando Pessoa en talloze meesterwerken die ik nog moet lezen.

De roman van Doeschka Meijsing had ik al gelezen, daarom kocht ik de essays van haar broer. Het niet-kopen van Kellendonk en de twee delen Pessoa kan ik nog goedmaken, tot de titels verdwijnen, uitverkocht raken of in restant worden vermalen door de papierversnipperaar. Ooit liet ik de delen Montaigne (vertaald door Hans van Pinxteren) net iets te lang staan, een paar weken maar, en toen waren ze op.

Spijt, spijt, spijt.

De dode titels die in De Slegte zijn verzameld, geven de kijker en koper het idee deel uit te maken van een kleine groep fijnproevers, die het goede boek naar waarde weet te schatten. Natuurlijk, óók in De Slegte staan literaire thrillers, streekromans, kookboeken, boeken van bekende Nederlanders en andere randgroepschrijfsels – maar de échte boeken staan er ook, en ruimer dan in de algemene boekhandel, waar de inkopers soms last lijken te hebben van een fatale en niet meer te genezen inkoop-angst.

Natuurlijk klopt wat ik hier schrijf niet allemaal, maar vanmiddag, toen ik de winkel verliet met twee boeken van V.S. Naipul en een bundel essays van Meijsing, voelde ik me even alsof ik een paar uur had doorgebracht bij boekhandel Ten Hoet in Nijmegen, de enige winkel waar ik bijna niet binnen durfde te komen, uit ontzag voor de eigenaar én de collectie.

Waarom krijg ik dat gevoel niet bij Bijleveld of Broese, de twee andere grote boekhandels in Utrecht? Vooral Bijleveld komt in de buurt van wat mijn favoriete winkel zou kunnen zijn. Maar helaas.

Wij zijn allemaal lezers op zoek naar een boek – en omdat De Slegte alleen werken offreert die dreigen te worden versnipperd als ze niet snel een boekenkast vinden, wordt de kooplust die me nu en dan overvalt er gekruid met enige delen filantropie. Ik red niet de wereld, maar wel een boek.

Geef een reactie

