Lezen (16)

Soms wandel ik ’s avonds. Omdat ik me toch moet bewegen, nu en dan, en omdat ik het op niets gebaseerde idee heb dat een avondlijke wandeling dubbel telt. Ik woon niet in de buurt van een bos, daarom loop ik door de nabijgelegen wijk Oog in Al. Een dorp in de stad, vol woningen uit de jaren dertig, gebouwd voor de mensen uit de net iets hogere middenstand.

Maar vanavond regent het en daarom schrijf ik in plaats van te wandelen dit stukje. In gedachten steek ik de Muntbrug over. Het park Oog in Al, naamgever van de wijk, waar het buiten van Everard Meyster nog steeds staat en tegenwoordig dienst doet als buurtbibliotheek, laat ik rechts liggen. Ik loop langs de Leidseweg, een van de mooiste straten van Utrecht, om aan het eind van het park via de Mozartlaan of de Richard Wagnerlaan de wijk in te steken.

Kies ik voor de Richard Wagnerlaan, dan kom ik aan het eind daarvan uit bij het Jochem Uytdehaageplantsoen. Links een groot, wit pand, dat volgens mij gewoon bewoond wordt, rechts Rietveldhuizen, een eiland van functionaliteit en lichtinval tussen de jaren dertig architectuur.

Aan dat park woont een oude man die zijn hele woonkamer heeft ingericht voor wat hij daar doet, tenminste, voor wat hij daar altijd aan het doen is als ik zijn huis passeer. Omdat de gordijnen van zijn huiskamer altijd open zijn, heb ik vrije inkijk en kan ik zien dat hij leest. In zijn woonkamer staat maar één lichtbron: een uit de kluiten gewassen schemerlamp die een lichtkring in de kamer werpt.

Daarin zit hij, het hoofd gebogen, boven een boek.

Het is niet mogelijk, vind ik, om aan te bellen en eens te informeren wát hij leest. Ik kan helaas niet zien met welke titels hij zijn boekenkasten, langs alle vrije muren van de kamer, en de overal hoog opgetaste stapels vult.

Misschien schrijf ik dit stukje vooral omdat ik hem, als ik niet wandel, mis. Ik heb hem vandaag niet zien zitten en ik heb niet, heel even, lichtelijk aangevreten door jaloezie, kunnen denken: ‘Daar zit hij. Hij leest.’

Geef een reactie

