Lezen (10)

Boekenwinkels In hoeveel ben ik er tijdens mijn leven geweest? Ik denk toch al gauw een stuk of (antiquariaten en ketenbedrijven meegerekend) duizend.
Elke keer stap je over de drempel met een minstens enigszins van verwachting kloppend hart. Dáár kan het liggen, het boek dat je nu nog niet kent maar waar je, een leven lang en zonder je er bewust van te zijn, naar hebt verlangd. Het ligt achter een baan van stof en houdt zich gedeisd. Dat kunnen boeken erg goed, zich gedeisd houden.
In een Harry Potter-film zag ik een boek dat begon te schreeuwen als je het opensloeg. Ook kwam er een gezicht uit tevoorschijn, nu ja, niet uit tevoorschijn, maar het gezicht probeerde zich een weg naar buiten te banen vanuit het papier, dat flink werd opgerekt.
Vroeger was ik bang dat boeken die ik in een boekhandel zou openen mij konden verraden. Daarom durfde ik sommige boeken niet in te kijken, boeken waarvan ik had begrepen dat hun inhoud… scabreus was, of explosief, of gewoon ronduit ranzig & ondermijnend. Stel je voor dat de boekhandelaar mij met zo’n boek zou zien en zou vragen hoe oud ik was.
Ik was vroeger, kortom, bang dat een boek een boodschap kon uitschreeuwen. Maar boeken schreeuwen niet. Daar durf ik nu wel van uit te gaan.
Wat boeken dus wel doen, is zich gedeisd houden. Sterker nog, volgens mij kunnen ze zelfs wegduiken als iemand die ze wil kopen eraan komt. Anders is het niet te verklaren dat je soms jaren naar een boek kunt zoeken, terwijl dat ineens in de winkel om de hoek blijkt te liggen, op een plek die je al jaren bijna wekelijks passeerde en waar het al tien jaar niet is weggehaald (volgens de verkoper).
Het rondlopen in de boekhandel zal nooit worden geëvenaard door een andere manier waarop boeken, of e-books, worden gepresenteerd. Het drentelen, het af en toe vastpakken van een boek, het bladeren, de doelgerichte of juist impulsieve aankoop, het éne boek dat net niet op tijd is weggedoken.
Over honderd jaar zijn er nog steeds boeken, ook van papier, en er wordt ongetwijfeld nog steeds gelezen. Maar hoe zal het dan zijn met de boekhandel? In Amerika is er een trend-terug naar kleine assortimentswinkels. Maar die hebben in zichzelf al een ‘retro’-element. Het gaat niet om winkels die terúg zijn, het gaat om winels die al minimaal decennia op dezelfde plek staan en op dezelfde wijze worden geleid.
Geef een reactie

