Lezen (5)

Maarten ‘t Hart is de meest blijmoedige lezer die ik ken, en De som van misverstanden is zijn evangelie. Ik heb zijn boek vijf keer gelezen en werd steeds getroffen door de onversneden liefde waarmee hij over boeken (en het lezen ervan) schrijft.
Maarten ‘t Hart is al een heel leven lang Maarten ‘t Hart, iemand die liefde niet alleen maar met zachtzinnigheid uitdraagt. Een citaat:
‘Hoewel die kinderafdeling door een bebrilde diaken werd beheerd kon ik het toen al niet nalaten aan andere kinderen mijn mening over gelezen boeken op te dringen onder het mom van belezenheid. Onder de hoge tafels door gaf ik aan peuters van dezelfde afmetingen als ik kinderboeken die ik zelf had gelezen en mooi had bevonden en als ze ze niet wilden aannemen of op hun eigen oordeel wilden afgaan, werden ze krachtig op het hoofd geslagen met een kinderboek waar ik niet van hield. Vrij veel kinderen wist ik overigens tot slaafse volgzaamheid op te leiden, ze lazen precies datgene wat ik hen aanraadde.’
De recensent, het jurylid en de polemicus komen niet uit de lucht vallen.
Lezers zijn niet zelden zeloten. Ik herinner me de discussies in Antiquariaat Verzameld Werk, aan de koffietafel, die meestal gingen over gelezen, stukgelezen, boeken. Het vuur werd er aangewakkerd met liefde, en met de wens dat die liefde een gedeelde zou worden.
Niet dat dit altijd gebeurde, maar ik ben bijvoorbeeld wel – dankzij een onberispelijk geklede heer die alles van en over Louis Couperus verzamelde – een tijdlang verslingerd geraakt aan het werk van deze Haagse dandy.
Lezen levert liefdes op die zich uiten én afkeren die hetzelfde doen. De verliefde lezer leurt met nog-te-lezen boeken bij mensen die het licht nog niet hebben gezien. Krachtig op het hoofd slaan is er tijdens de leeftijd des onderscheids niet meer bij, maar ik zag in het antiquariaat wel een keer dat iemand een boek (van F.B. Hotz) naar het hoofd van een onverlaat smeet die had durven zeggen dat het werk van Hotz hem niet interesseerde.
De gooier had wel eerst gecontroleerd of het om een eerste druk of een gesigneerd exemplaar ging.
Geef een reactie

