Lezen (4)

Nog nooit ben ik iemand tegengekomen die de boeken van Stieg Larsson heeft gelezen. Dan Brown schreef meerdere bestsellers, maar aan de mensen in mijn omgeving die ik wel eens spreek is hij niet rijk geworden.
De echte boekenkopers zijn mensen die ik niet ken en ook nooit tegenkom.
Dat is bijna zorgwekkend: er is een heel (uitdijend) universum vol boeken en teksten die ik nooit te zien krijg, waar ik niets over hoor, waar ik letterlijk buiten sta. Er is leven, maar het is daar. Ik heb er geen weet van.
Natuurlijk: het leven is, voor mij, voor iedereen, toegankelijk.
Maar misschien ben ik zo tevreden met dat universum op afstand dat ik het liever intact laat en er niet binnentreed. Het geeft me de gelegenheid om er over te fantaseren. Om er een mooi en onbereikbaar universum van te maken, in gedachten.
Ik fantaseer er zelfs een universum bij: dat waarin het verkopen van boeken ‘cultureel ondernemerschap’ wordt genoemd.  Waarin dat ondernemerschap moet worden beschermd, bijvoorbeeld door middel van een wet die de prijs van een boek vastlegt.
Het is fantasie, ik weet het, en het zal niet snel een reeël universum worden. Maar de fantasie beweegt zich in vrijheid. Zelfs de mijne.
Soms loop ik door de grootste boekhandel in mijn stad. Daar liggen ze, in grote stapels. De cultuurgoederen. Inclusief de door Larsson en Brown vervaardigde. Een wereld van torens, allemaal reikend naar de letterkundige hemel.
Ik zou er, fluisteren de stapels papier mij toe, bij kunnen horen. Sterker: ze willen mij er graag in hebben, in hun universum. Er is plaats genoeg. Ik hoef alleen de vaste prijs neer te leggen en mij thuis te gaan inlezen.
Hoewel ik heb gewankeld, is er nog niet van gekomen. Vooral omdat ik niet van dikke boeken houd. Of van thrillers. Of van boeken die een maatschappelijk onderwerp aansnijden.
Mijn leven is niet compleet, dat besef ik maar al te goed. Toch is het soms beter om de outsider te zijn en een plek in je eigen, beperkte melkwegstelsel te prefereren. Het is er prettig toeven, en het is nog groot genoeg.
6 gedachtes over “Lezen (4)

  1. Ik ben ook ooit aan dat boek waar Knilles het over heeft begonnen. Vond het cliché en aan elkaar hangen van ranzige mannenfantasietjes over vrouwen die het met elkaar doen enzo. Vrouwen in leer, stoere vrouwen met tattoos en ga zo maar door. Maar ik moet ook zeggen ter excuus aan Knilles, sinds ik niet meer in Sneek woon ben ik erg zachtaardig geworden.

Geef een reactie

