Lezen (3)

‘Lezen is een langzame, moeilijke daad die geen geld oplevert, terwijl de samenleving juist snelheid, gemak en boven alles geld verdienen waardeert. Hoe kun je dan tegen jongeren zeggen dat ze moeten lezen als alles in hun omgeving daartegen pleit?’
Dat zegt Alberto Manguel, lezer en wetenschapper.
Volgens mij is het (inderdaad) beter om tegen jongeren niet te spreken over lezen. Toen ik, jaren geleden, een beetje jong was, trok ik me juist van de mensen die mij op het hart bonden om toch vooral (en veel) te lezen het minste aan.
Mijn leraar Nederlands, van wie ik veel geleerd had, probeerde me van mijn hinderlijke gewoonte om boeken van Toon Kortooms en Ernest Claes af te helpen door me te wijzen op het bestaan van Sybren Polet en J.F. Vogelaar. Van beide schrijvers heb ik ooit een half boek gelezen, en daarna nooit meer zelfs maar een letter.
Manguel, een man die van lezen zijn beroep heeft gemaakt (en er dus geld mee verdient) is een voorbeeldig lezer. Helaas ontmoedigt die voorbeeldigheid me, eerder dan dat ze me stimuleert om in zijn kielzog te gaan varen. Ik ben geen voorbeeldig lezer. Ik lees hap-snap en ik ben best bereid om me zo nu en dan te verliezen in een werk waar geen enkele originele gedachte staat geformuleerd en dat de eeuwigheid nooit zal halen..
Toch is lezen voor mij een bijna-primaire behoefte. Ik word onrustig als ik niets te lezen heb, en ben altijd op zoek naar nieuwe boeken of teksten om door te nemen. Daar zit verder geen idee achter. Ik hoef de cultuur niet te redden, of in stand te houden.
Aangezien ik geen aanleg heb voor bibliofilie, mogen die boeken en die teksten wat mij betreft op verschillende manieren worden gereproduceerd.
Ik ken de bekoring van een fraai, op 100 grams gevergeerd papier gedrukt boek met linnen band, maar haal mijn neus niet op voor een 1$-pocket van Ken Follet of John Irving. Een e-reader is wat mij betreft een zegen, en lezen van scherm kost me misschien meer moeite, maar de website van DBNL dwingt me regelmatig om daar overheen te stappen.
Mijn spoor door het cultuurlandschap van teksten is niet groots of meeslepend, maar het ís er wel. Het is door mij achtergelaten.
Geef een reactie

