Overpeinzingen van het mannetje

1
Overal is iets. Daar valt
maar weinig aan te doen. Toen ik
in het zwembad baantjes trok,
bedacht ik deze regels.
Vreemd.

Eveneens is het nu zo
dat ik in het zwembad baantjes
trek en niets bedenk.
Leeg ga ik door het zwembad
heen en weer

om plots weer vol te schieten.

Proestend bovenkomen is
het halve werk. Vertel me eens,
ben ik het die dit mee moet maken?
Ik geloof het niet. Er is iets met

het water niet zo goed.’

2
‘In het zwembad blijft het zaak
om op te passen voor de diepgang
die ik in het echte leven ook,
als het maar even kan, vermijd.

Het echte leven blijft, laten we dank-
baar zijn, buiten het zwembad.
Het heeft er niets te zoeken. Lang
geleden was het er wel eens,

maar lang geleden is voorbij.
Dobber in het water, dobber maar.
Wees tevreden. Het is niet echt.

Het water is wel echt, maar soms
niet echt genoeg om werkelijk
te worden. Dat stelt me dan gerust.’

3
‘In het water weeg ik bijna niets.
Dat lijkt maar zo, daar ben ik
van doordrongen. Toch stuw ik

bergen vlees alsof het niets is
door de golven. Bewondering voor
eigen kunnen dringt zich op.

Zelfs op mijn rug ben ik als Tarzan.
Honderd meter binnen een minuut.
Een bejaarde zwemt me moeiteloos

voorbij.’

4
‘Onder de douche ben ik gelijk
aan de jongen die zijn spieren
inzeept, aan de vrouw die mij
de adem afsnijdt. Onder de douche

natuurlijk wel. Mijn verlangen naar
een lichaam dat genadeloos en
onvoorwaardelijk aan mij gehoorzaamt
schrikt ze af. Ze zien het aan me.

Zo staan ze in de verste hoek
te denken aan elkaar. En ik, ik denk
aan de twee lijven die ik nooit

hebben zal. Bitter is het, in het zwembad,
onder de douche, te zijn, bitter; denk
maar niet dat je dat ooit vergeet.’

Verschenen in Schrijver & Caravan (2008/1)

Geef een reactie

